Jag har just påbörjat inlärning av Java-programerin, men har redan en mängd fårgor..:stud
Läroböcker
-
Finns det ngn bok som ni rekomenderar. Boken skall vara pedagogisk och ha övningsuppgifter.
-
Har hittat bla 2 svenska böcker : "Objektorienterad programering och java" och "Java direkt" är det meningen att dessa skall läsas parallellt eller efter varandra?
-
Finns det ngn bok som täcker båda?
-
Är det sant att böckerna skall vara skrivna efter 2000? Så boken "dummies..." fr 1999 är inget värt?
-
skulle ladda ner SDK Laddade ner "Download J2EE v 1.4 with J2SE v 1.4.2_02 "
-
hur kompilerar jag i XP home? - eller bör jag införskaffa "eclipse"?
-
skall laddda ner något från denna sida? men vilken core eller desktop
Tack för ordet
/Peter
SPiNMedlem sedan mars 20007 896 inlägg a-d. Jag rekommenderar först och främst engelska böcker. De är lätta att hantera, om jag får uttrycka mig så. Du kommer att stöta på mycket engelska när du programmerar Java, bl.a. från API-referenserna som är superbra, så det är lika bra att börja där från början. Wrox har fantastiska böcker allt som oftast. Leta efter böcker som tar upp Java 1.3 som absolut senaste version. Gärna v1.4 om det hittas. Så böcker från 1999 är uteslutna ( ;) ). Det finns många "Beginning Java"-böcker på marknaden, och de är ofta läsvärda, vilket företag som har tryckt böckerna spelar egentligen ingen roll eftersom att de oftast bara tar upp de absoluta grunderna i Java.
1. Det är lite fel, egentligen. Men ändå inte. Du bör ladda ned enbart J2SE till och börja med, för att få igång allt. Se svaret på fråga 3.
2. Enklast är att använda en IDE som Eclipse, det gör livet enkelt. Vill du inte det, så kan du lika gärna kompilera i kommandoprompten som du kommer till genom att gå via: "Kör" > skriv "cmd". Där använder du 'javac.exe' för att kompilera och 'java.exe' för att köra dina applikationer. Följer du Readme-filen så är allt du behöver göra för att kompilera det här:
C:\>javac MinFil.java
För att köra:
C:\>java MinFil
Förutsatt att din Java-fil 'MinFil.java' ligger i C:\.
3. Klicka på länken "J2SE 1.4.2" helt enkelt, så kommer du till Core Java. Enklast så. Där trillar du dig sedan vidare till nedladdningssidan.
Lycka till!
Tack för svaret!
SPiN skrev:
Enklast är att använda en IDE som Eclipse
Nu har jag laddad ner: "eclipse-SDK-2.1.2-win32.zip" Är detta rätt?
SPiN skrev:
Klicka på länken "J2SE 1.4.2" helt enkelt, så kommer du till Core Java. Enklast så. Där trillar du dig sedan vidare till nedladdningssidan
Nu har jag kommit till: "Download J2SE v 1.4.2_03 " vilken skall jag välja JRE eller SDK?
SPiN skrev:
Det finns många "Beginning Java"-böcker på marknaden, och de är ofta läsvärda, vilket företag som har tryckt böckerna spelar egentligen ingen roll eftersom att de oftast bara tar upp de absoluta grunderna i Java.
Så du menar att det går lika bra med "Teach Yourself serien"?
När skall jag ha "Download J2EE v 1.4"?
SPiNMedlem sedan mars 20007 896 inlägg
Nu har jag laddad ner: "eclipse-SDK-2.1.2-win32.zip" Är detta rätt?
Jäpp, om du sitter på en Windows-burk.
Nu har jag kommit till: "Download J2SE v 1.4.2_03 " vilken skall jag välja JRE eller SDK?
SDK. JRE är Java Runtime Environment, som behövs för att kunna köra en Java-applikation. En JRE ingår i SDK:n.
Så du menar att det går lika bra med "Teach Yourself serien"?
Vet inte vad det är för något, men i Wrox's utbud ingår det böcker som heter i stil med "Beginning Java 1.4" - det var dessa böcker jag syftade på.
När skall jag ha "Download J2EE v 1.4"?
När du sätter upp en webserver där du ska köra diverse Java-applikationer via web eller nätverk. J2EE innehåller ingen kompilator i sig, utan bara en massa bibliotek, DBMS, m.m. smutt. En J2SE behövs ändå för att kompilera bönor, servlets, m.m. Det blir i framtiden, det är ingenting man egentligen sätter sig in i direkt.
Tack för ditt svar!
Spelar det ngt roll i vilken ordning som uppackning/install av eclipse och J2SE sker?
Tack för ordet
/Peter
SPiNMedlem sedan mars 20007 896 inlägg Ja, J2SE ska installeras innan eclipse. :)
Kan lägga till att på eclipse.org hittar du även paketet för SWT som sköter fönsterhantering på ett snabbt och snyggt sätt. Tror till och med att den följer med eclipse när du installerar det... Men är inte säker. :)
Hej,
nu har jag:
- installerat J2SE
- Installerat eclipse 2.1.2
- ned laddat SWT (swt-2.1.2)
- laddat ned VE-SDK0.5.0
Vad och i vilken ordning gör jag för att få igång eclipse?
Tack för ordet
/Peter
SPiNMedlem sedan mars 20007 896 inlägg eclipse skulle ha fungerat direkt efter att du installerade det. Hur har du gjort? Har du gjort det som står i installationsfilen och i readme-filen?
Tack för svaret!
SPiN skrev:
eclipse skulle ha fungerat direkt efter att du installerade det. Hur har du gjort? Har du gjort det som står i installationsfilen och i readme-filen?
Eclipse verkar funka, men vet inte vart SWT och VE skall installeras.
Hittade varken installationsfilen eller readme-filen?
/Peter
LimeMedlem sedan sep. 2001961 inlägg
farsta_online skrev:
Tack för svaret!
SPiN skrev:
eclipse skulle ha fungerat direkt efter att du installerade det. Hur har du gjort? Har du gjort det som står i installationsfilen och i readme-filen?
Eclipse verkar funka, men vet inte vart SWT och VE skall installeras.
Hittade varken installationsfilen eller readme-filen?
/Peter
Både SWT och VE är plug-ins till Eclipse. Dessa skall packas upp i <ECLIPSE_HOME>\plugins, i mitt fall C:\eclipse\plugins.
Kolla hur strukturen ser ut i zip-filen. Ibland packar dom med plugins-katalogen och ibland inte.
Stäng av eclipse, zippa upp, starta om.
Tack för ditt svar!
Lime skrev:
Både SWT och VE är plug-ins till Eclipse. Dessa skall packas upp i <ECLIPSE_HOME>\plugins, i mitt fall C:\eclipse\plugins.
Kolla hur strukturen ser ut i zip-filen. Ibland packar dom med plugins-katalogen och ibland inte.
Stäng av eclipse, zippa upp, starta om.
Så i mitt fall skall jag
- stänga av eclipse
- packa upp SWT till D:\Java\eclipse\plugins
- packa upp VE till D:\Java\eclipse\plugins
- strata om eclipse
Hur kan jag kolla från eclipse att ve och SWT finns redan "installerad"?
/Peter
Mc FettoMedlem sedan nov. 20022 355 inlägg När du packat upp dem och lagt dem i plugin mappen och i features mappen så startar du eclipse, då kommer programmet be dig starta om igen. Efter detta ska pluginsen vara installerade!
OM du sedan vill kolla vad som är installerat så tar du "hjälp" => "om eclipse" => more features, där finns en lista på vad som är installerat!
Tack för svaret!
Mc Fetto skrev:
lagt dem i plugin mappen och i features mappen
Nu hänger jag inte med riktigt...
Skall de in både i plugin och features mapparna??? Eller vilken skall i vilken mapp?
/Peter
Mc FettoMedlem sedan nov. 20022 355 inlägg Ursäkta men VE får du väl hem som zip fil eller? Om duzippar upp den så finns där två mappar ta innehållet i respektive och lägg i motsvarande mappar i eclipse installationen. Jag antog bara att swt också var så men det kanske den inte är!
farsta_online skrev:
Tack för svaret!
Mc Fetto skrev:
lagt dem i plugin mappen och i features mappen
Nu hänger jag inte med riktigt...
Skall de in både i plugin och features mapparna??? Eller vilken skall i vilken mapp?
/Peter
Plugins som man installera till Eclipse kan delas in i två delar.. "plugins" och "features". Så när du ska installera en ny plugin så brukar det för det mesta gå bra att utgå från eclipse/ katalogen så packas filerna upp på rätt ställe (dvs i katalogerna eclipse/plugins/ och eclipse/features/).
Du kan självklart packa upp det var som helst och sen flytta in de olika katalogerna på rätt ställe.
Vad som är installerat kan du kolla under Help->About Eclipse Platform. Under Help->Software Updates->Pending changes kan du kolla vad som ännu inte är färdiginstallerat.
En del plugins till Eclipse finns tillgängliga så att du kan installera/uppdatera direkt via Help->Software Updates->Update Manager istället för att tanka hem zippar för sig och installera manuellt.
Alltså jag känner mig som den nybörjare jag är, men förstår inte riktigt:
Efter nedladdning skall jag packa upp både SWT och VE i eclipse/plugin. Sedan sköter "eclipse" allt?
Aleph_One skrev:
Du kan självklart packa upp det var som helst och sen flytta in de olika katalogerna på rätt ställe
Men vad skall flyttas in?tex mappen SWT innehåller
- mapp swtsrc
- executable JAR file
- swt-win32-2135.dll
och VE har två mappar
- features
- plugin
/Tack
Mc FettoMedlem sedan nov. 20022 355 inlägg VE's maappar gör du så här med:
Låt säga att du har eclipse under följande dir: c:/program/eclipse/
där finns det två mappar (+ngr till) en som heter features och en plugin.
Ta innehållet ifrån VE mappen /plugin och lägg i c:/program/eclipse/plugin
och VE mappen/features och lägger i
c:/program/eclipse/features
Efter detta så kan du starta eclipse och då ska VE vara installerat.
SWT vet dock inte jag hur du ska göra med!
Tack Mc Fetto för tipset :)
hittade detta i ett annat inlägg:
Aleph_One skrev:
Har du kollat detta också:
"These are the prerequisites to install the Visual Editor. They must be downloaded and installed before the Visual Editor can be installed.
Eclipse build 2.1.2: (build page) (download win32 zip)
EMF build 1.1.1: (build page) (download zip)
GEF Build 2.1.2: (build page) (download zip)"
Detta tyder ju på att jag måste laddaner och installera först EMF och GEF