Sitter och funderar lite på hur jag ska gå till väga med att skriva ut saker ifrån en databas!
Om man i en tabell eller likannde (någonstans specefikt på en sida) vill ha en utskrift, låt säga vem som är inloggade på sidan.
I asp kan man i html-koden anropa funktioner som gör utskrift..
<td> <% skrivut() %> </td>
... kanske inte helt korrekt men men...
Om jag förstått det rätt kan man inte göra detta i jsp vilket jag tycker underlättar kodläsning på en sida! Utan man måste göra allt kodande innanför dessa taggar i html koden!?
Jag är inte allt för införstådd på vad man kan göra med en servlet, jag har förstått att man kan tillverka hela sidor men kan man i en jsp sida kalla på en servlet som skriver ut saker till sin jsp sida? För en böna kan ju endast returnera data i form av string vektor etc. men då måste man ju på jsp sidan deklarera till exemepel en vektor och loopa igenom den och skriva ut... Vilket sätt är enklast och bäst? Rätt mig gärna ovan om jag har fel :r !
Varför skulle du inte kunna göra likadant i JSP som du gör i ASP?
Ett tips för snygg & fin formatering på dina sidor är att använda TagLib. Sök på det här i J2EE och kanske i Java ( Där diskussionen hölls först, innan det här forumet kom till. Kan vara så att de trådarna inte är flyttade ). Viktor har belyst det ämnet för oss mindre okunniga där, och han har även ett par klasser i Script - J2EE med TagLib. Väldigt smidigt och vackert blir det. :)
Måste du använda en böna, om nu felet kan ligga där? Kan du inte importera dina klasser på "vanligt" sätt med "import" och sedan bara skapa en instans av den?