webForumDet fria alternativet

Vad är fel? Troligen en av metoderna - men varför?

Java

6 svar · 359 visningar · startad av tovelainen

Medlem sedan mars 2003137 inlägg
Frågan#1

Hej
Nu är det superbråttom - i morgon ska denna uppgift (att göra ett sten-sax-påse-spel redovisas. Och jag håller på o bli tokig - var ligger felet?

Bifogar koden (har aldrig bifogat fil tidigare så gör jag fel så bli inte förbannade).

Alla funktioner fungerar utom metoden "ställning()" som ska avgöra vem av spelarna (jag eller datorn) som får påängen. Först till 3 vinner. (I den metoden står nu en massa olika, höga, påäng men det är bara medan jag jobbar med det.

Är det nån som ser varför påängen aldrig når fram o skrivs ut i fönstret?
Jag blir gräsligt tacksam om nån vettig vill kolla!

hej från flitiga eleven :stud

Medlem sedan feb. 2003216 inlägg

Fungerar dom andra utskrifterna som t.ex., "Du vann, ditt svin" ? Om dom inte gör det kanske det beror på att du måste uppdatera det grafisk genom att rita om eller något sånt. Lite svårt att se vad som verkligen sker när man inte vet vad som finns i ExtendedFrame och vad som importeras i extra. Hade varit trevligt med ett körbart program :)

Tack mangan, Jo allt tycks fungera:
Provat på andra vis o tycks som att det enda det hänger på är att avgöra vem som ska få poängen. Det blir nåt vajsing då. När jag skrev lite annorlunda där, tidigare, fick jag nullpointer-exepition så jag ändrade tillbaka, men det tycks som att det ännu ligger nåt i den saken.

Är det bättre om jag lägger upp själva java-filen? Vet inte om det funkar här.

Medlem sedan feb. 2003216 inlägg

Går metoden in i ngn av if-satserna i ställning()? Är det i villkoret som felet ligger eller är det när du sätter själva poängen? Vad finns i mittVal när man kommer in i metoden? Testa med att sätta in lite System.out.println().

Den första del av rad som passar på situationen, säg att datorn valt 1 (= sten), där blir det en nullpointer-exeption. När jag debuggar dyker EventDispatchThread up och markerat är följande:

catch (RuntimeException e) {
processException(e, modalComponent != null);

där andra raden är high-lightad.

jag är säker på att för den som är mer java-erfaren än jag så är det helt klart vad felet är ....
Men VAD?....gulp...ideas?

Medlem sedan juli 2001228 inlägg

Undrar om inte strängen mittVal är null...

aha!

Detta blir inte rätt:

public void setMittVal(String y) {
    this.mittval = mittval;
  }

Ska va så här:

public void setMittVal(String val) {
    this.mittval = val;
  }

mvh
phonk

:e
Phonk - du e en klippa! Där satt den!
Tusen tusen tack!

Bästa hilsen från

283 ms totalt · 4 externa anrop · v20260731065814-full.a51de22e
142 ms — deklarationer (db)
0 ms — hämta statistik (cache)
138 ms — hämta tråd, inlägg och bilagor (db)
143 ms — ändringar (db)