webForumDet fria alternativet

Prov i Java

13 svar · 1 628 visningar · startad av Wiklund!!

Wiklund!!Medlem sedan juli 2002549 inlägg

Har prov i Java om en vecka, kan dock inte allt för
mycket om Java så jag tänkte hör om nån här kunde hjälpa mig
med dom här frågorna:

1. Hur ser den grundläggande strukturen ut för ett Javaprogram?

2. Hur avslutar man satser i Java som löper över en rad?

3. Hur begränsas satser som löper över flera rader?

4. Hur defineras en heltalsvariabel?

5. Hur initieras en variabel?

6. Vad är skillnaden mellan '=' och '==' i Java?

7. Till vad används variabler?

8. Hur skriver man ut variabeln tal (tal är alltså variabelnamnet)?

9. Vad är viktigt att tänka på vid namngivning av programmet?

10. Vad är skillnaden mellan en while-loop och en do-while-loop?

11. Skriv ett program som skriver ut talen 4 till 12 genom att använda en for-loop

12. Antalet kvalster och döda hudceller på sin kudde fördubblas varje vecka. Skriv ett program som med hjälp av en while-loop, räknar ut hur många veckor som det tar innan antalet är 100 000

13. Variabeln, med namnet inmatat, innehåller åldern på användaren. En selektionssats ska bestämma vad som ska skrivas ut. Är åldern mindre än tio ska utskriften "du är liten" skrivas ut. Är åldern över 65 ska utskriften vara "du är gammal", annars ska utskriften vara "du är lagom". Skriv denna selektionssats.

14. En heltalsvariabel innehåller vilken dag i veckan det är (1=måndag, 2=tisdag osv.). Om det är fredag ska programmet skriva ut, med hjälp av en loop, ordet "party" sju gånger. Om det är söndag ska programmet skriva ut "ont i huvudet" en gpng. De övriga dagarna ska "spara pengar" skrivas ut, antalet är beroende av vilken veckodag det är. 1 gång för måndag, 2 gånger för tisdag osv. detta ska göras i en loop.

MuzzafarathMedlem sedan apr. 20002 487 inlägg

Kan inte alla dessa fragor besvaras genom att du tittar igenom din larobok?

QimenMedlem sedan juni 20015 009 inlägg

Vad har du gjort på lektionera? :OO

DuvaMedlem sedan maj 20021 141 inlägg

Det där borde inte ta många minuter att lära sig.

http://java.sun.com/docs/books/tutorial/

Det är ju så jävla tråkigt med Java.
Kan ni inte hjälpa mig med de 4 sista frågorna iaf.
Resten kan jag nog lista ut!

Mc FettoMedlem sedan nov. 20022 355 inlägg

Wiklund!! skrev:

Det är ju så jävla tråkigt med Java.
Kan ni inte hjälpa mig med de 4 sista frågorna iaf.
Resten kan jag nog lista ut!

Nej!

fredrik1Medlem sedan aug. 2002207 inlägg

Har läst ganska mycket programmering genom åren.
Har ett tips sitt och koda från början på kursen lär dig var varje rad gör och testa och testa.(det blir sena kvällar det kan jag lova)
Men när du gör det så kommer provet vara så lätt att det är bara skriva rätt kod och lämna in.

aasahMedlem sedan mars 20034 471 inlägg

Wiklund!! skrev:

Det är ju så jävla tråkigt med Java....

Varför går du kursen då? :q Allting man inte kan eller tar sig tid att lära sig är tråkigt. Det finns bara en person som kan lära dig det du behöver till provet: DU SJÄLV!

jmeMedlem sedan maj 20012 237 inlägg

Varför har du den kursen om du tycker det är så tråkigt?

tydalMedlem sedan juni 20034 013 inlägg

Varsågod Wiklund, här är koden till uppgift 11 som skriver ut talen 4 till 12:

class fourtwelve
{
  public static void AllAlongTheWatchtower(String bobDylan, int eightMilesHigh)
  {
    if (eightMilesHigh++ < bobDylan.length())
    {
      AllAlongTheWatchtower(bobDylan, eightMilesHigh);
    }
    else
      return;
    System.out.println(Integer.parseInt("0" + bobDylan.charAt(--eightMilesHigh), 0x10));
    return;
  }
  public static void main(String[] nada)
  {
    char boDidley[] =
    {
      0x63, 0x62, 0x61, 0x39, 0x38, 0x37, 0x36, 0x35, 0x34
    };
    String beforeYouAccuseMe = new String(boDidley);
    AllAlongTheWatchtower(beforeYouAccuseMe, 0);
    for (;;);  // I almost forgot; it's the mandatory for-loop!
  }
}

PS. Det här är mitt första program i Java, så det går säkert att göra på ett enklare sätt.

Hmm jag går en programmeringslinje, tycker ASP är roligt men JAVA är ingen höjdare.

JonMedlem sedan juli 20011 304 inlägg

tydal: lol :e

Wiklund: Upp med hakan, java är kul! :)

Kanske inte så kul att få en massa negativa svar här men sådan är attityden när det gäller skoluppgifter.
Jag tycker iof att det är lite skillnad när det gäller att få hjälp inför ett prov...

Ett generellt tips är att verkligen prova själv och sedan ställa lite mer specifika frågor. Då brukar man kunna få riktigt bra hjälp :)

Frågorna 1 - 10 hittar du lätt svaren till i en grundläggande lärobok eller på internet (the almighty). java.sun.com är ett bra ställe

Ge dig i kast med 11-14 och ställ frågor så kan jag nästan garantera att du kommer att få hjälp.

Lycka till!

aasahMedlem sedan mars 20034 471 inlägg

Wiklund!! skrev:

Hmm jag går en programmeringslinje, tycker ASP är roligt men JAVA är ingen höjdare.

ASP och Java har inte precis samma användningsområde. Hur skulle du ställa dig inför en snickare som bara kunde använda hammare? Aldrig hade lärt sig att använda tex såg, skruvdragare, tänger, vattenpass... eftersom det var "tråkigt"? Skulle du ge honom jobb? :q

Går du en programmeringskurs får du nog räkna med att behöva lära dig fler verktyg (programmeringsspråk) än det du just nu tycker är kul...

FredrikFMedlem sedan maj 200391 inlägg

Wiklund!! skrev:

Du har valt en programmeringslinje och ogillar Java? Du får nog börja gilla Java. Att bara kunna ASP vilket bygger på lekis-språket visual basic är ingen "höjdare". En programmerare måste kunna mycket, däribland riktiga programmeringsspråk som java och c++. Åtminstone ha lätt att snabbt kunna sätta sig in i olika språks konstruktion. Är något tråkigt kommer du ha svårt att lära dig det. Så se till att börja gilla Java!

135 ms totalt · 3 externa anrop · v20260731065814-full.37765c92
0 ms — hämta forumlista (cache)
0 ms — hämta statistik (cache)
132 ms — hämta tråd, inlägg och bilagor (db)