Jag söker efter en bra plugin till Eclipse för att skapa JSP/servlets!
Någon som har några bra erfarenheter av ett sådant plugin?
r: gratis plugin då!
6 svar · 525 visningar · startad av Mc Fetto
Jag söker efter en bra plugin till Eclipse för att skapa JSP/servlets!
Någon som har några bra erfarenheter av ett sådant plugin?
r: gratis plugin då!
Det finns flera plugins som ger mer eller mindre komplett J2EE-stöd i Eclipse, jag har inte haft anledning att testa dessa själv då jag kör WSAD, men dom verkar ambitiösa.
Här är ett sådant plugin som är kostnadsfritt: Lomboz
Mängder med plugins hittar man lättast på http://eclipse-plugins.2y.net
Tackar, tar en titt på Lomboz (sökte lite och det kom upp med jämna mellan rum).
Jag vill instämma med sgtpepper. WSAD är oerhört bra och om man får en kund att betala så är det ändå väldigt billigt. Annars bör man nog skaffa det ändå... ;-)
Jag använder Eclipse med diverse plugins men har varit sugen på att test WSAD ett flertal tillfällen...
Den kostar ju några spänn ;) så man tycker att den borde ha en hel del sköna features. Vad är det som skiljer den från Eclipse? Vad kan man göra med WSAD som man inte kan med Eclipse?
Lime skrev:
Jag vill instämma med sgtpepper. WSAD är oerhört bra och om man får en kund att betala så är det ändå väldigt billigt. Annars bör man nog skaffa det ändå... ;-)
Sist jag kollade så gick WSAD5 på ca 30k, men är man seriös utvecklare och använder det dagligen är det verkligen värt varenda krona.
Aleph_One skrev:
Jag använder Eclipse med diverse plugins men har varit sugen på att test WSAD ett flertal tillfällen...
Den kostar ju några spänn så man tycker att den borde ha en hel del sköna features. Vad är det som skiljer den från Eclipse? Vad kan man göra med WSAD som man inte kan med Eclipse?
WSAD är som du kanske vet eclipse 2.x bundlat med en hel massa plugins för allt möjligt/omöjligt.
Man kan bygga ihop eclipse med en massa opensource plugins och få stora delar av funktionaliteten i Eclipse, tyvärr inte allt (gjorde själv detta till en kund som inte ville betala för WSAD).
Aleph_One skrev:
Vad är det som skiljer den från Eclipse? Vad kan man göra med WSAD som man inte kan med Eclipse?
Som folk redan skrivit så är det en hel del tillägg, framförallt en komplett J2EE-utvecklingsmiljö med möjlighet att köra och debugga på intern applikationsserver (test environment) eller en extern, diverse databasstöd, xml-editor/validerare, profiling-verktyg, team-hantering (CVS, ClearCase) etc. etc. samt integration med IBMs olika produkter baserade på WebSphere, bl.a finns ett toolkit för WebSphere Portal Server för utveckling av portalapplikationer och för WebSphere Commerce.
Skall jag vara ärlig så har jag inte ens använt hälften av alla funktioner..
Så det är en hel del, men om pengar är en trång sektor så bör man först kolla upp vilka specifika delar det är man behöver och utvärdera om man kan uppfylla dessa via fria plugins etc. eller om man behöver hela kalaset. Jag jobbar på IBM så jag har ju en viss fördel när det gäller WSAD, det är bara att tanka ner så fort en ny version släppts, men hade jag t.ex haft ett eget företag så skulle jag först se över mina behov och se om Eclipse kan täcka dessa, för WSAD är ju inte asbilligt :).
Men har man tillgång till WSAD så är det bara att tuta och köra, det är den absolut bästa Java/J2EE-IDE jag någonsin använt och det säger jag inte bara för att jag är partisk :).