Någon som vet vilken katalog jag ska placera org\gjt\mm\mysql\Driver.class för att jag alltid ska ha tillgång till den utan att behöva sätta classpath?
Hemkatalogen i XP för java 1.4.2_01?
7 svar · 264 visningar · startad av Poppe25
Kommer inte klasserna där i en jar-fil? I så fall kan du placera jar-filen i $JAVA_HOME/lib-katalogen.
Vad innebär $JAVA_HOME/lib? Är det katalogen där standardklasserna ligger? Hur tar man reda på värdet på den variabeln?
Filen jag laddat ner heter mysql-connector-java-3.0.9-stable.zip
I den ligger mysql-connector-java-3.0.9-stable-bin.jar
Det ligger också flera kataloger bl a com/mysql/jdbc/ som är fylld med .class och .java filer. Vidare ligger också org\gjt\mm\mysql där som rymmer Driver.java och Driver.class
Jag håller på att installera en XML Socket Server och anger i config-filen < driver="org.gjt.mm.mysql.Driver" >. Med denna information, vad tror ni jag ska göra för att få det att fungera?
Packa upp zip-filen och placera sedan jar-filen i $JAVA_HOME\lib-katalogen.
$JAVA_HOME-variabeln innebär platsen där du installerade din J2SE - oftast något i stil med C:\j2se. Alltså ska din jar-fil placeras i C:\j2se\lib om du installerade J2SE i C:\j2se.
Hänger du med?
Tror det...men måste jag starta om datorn för att det ska fungera?
Nej, det ska du inte behöva göra.
tror jag fick det att fungera så långt....stort tack för hjälpen
Varsegod. :)
Markera gärna inlägget som löste problemet också, genom att klicka på länken "Acceptera som slutgiltigt svar" i inlägget. Det hjälper vid sökningar för folk som har samma problem. :)