andreascarlssonMedlem sedan feb. 2003211 inlägg
Jag undrar över om det överhuvudtaget är möjligt att "konvertera" ett GET-request till ett POST-request?
Anledningen till att jag undrar, är att jag på något sätt vill dölja querystringparametrarna i url:en, i adressraden (längst upp i webläsaren).
När jag skickar saker med POST, syns ju inte parametrarna. Men ibland är man tvungen att skicka saker via GET (t.ex. via länkar). Då skulle det vara schysst om man på något sätt kunde göra om requestet till en POST, i servleten, så att parametrarna inte syns i adressraden, när sidan presenteras för användaren.
Att de (parametrarna) sedan skickas i en URL till servern, är det ju inget att göra något åt naturligtvis. Bara de sedan inte presenteras i URL-fönstret... :q
Jaja... jag är säkert naiv som tror att det finns något enkelt sätt att åstadkomma detta på, men jag chansar iallafall... :)
leifenMedlem sedan juli 200169 inlägg
Varför inte ha en mellansida som tar emot med GET men sedan direkt skickar vidare detta med POST.
Därför att siten är uppbyggd i en MVC-arkitektur. Av denna anledning vill jag inte blanda in denna typ av logik i jsp-filerna.
Jag skulle däremot gärna göra denna konvertering i servleten, på något smidigt sätt (om det går?).
spangoMedlem sedan juni 20006 147 inlägg
Re: Ändra GET till POST
andreascarlsson skrev:
Jaja... jag är säkert naiv som tror att det finns något enkelt sätt att åstadkomma detta på, men jag chansar iallafall... :)
Det gör det inte. Varför vill du dölja informationen? Med risk för att låta dumdryg vill jag nog säga att vad du än har för anledning, är den fel ;)
Eller, grejen är den, egentligen går det rätt lätt att göra om en GET-förfrågan så att servleten tror att det är POST (genom att skriva ett filter), men grejen är den att det lik förbannat hela tiden är GET ur webbläsarens perspektiv. Det enda du skulle få ut av det är att servern skulle blåsa lite extra varmluft...
Nja... jag ser flera anledningar till att inte visa alla parametrar i webbläsaren.
T.ex. har jag en funktion som tar en GET-parameter och raderar en post i databasen (som överensstämmer med parametern). När posten raderas visas denna parameter i url-fönstret.
Om nu användaren bestämmer sig för att "bokmärka" sidan just där, kommer ju en post i databasen att raderas när besökaren kommer till sidan nästa gång. (om det vill sig illa)
Jag har förenklat detta lite mot hur det egentligen fungerar i applikationen, men principen visar ju på att man inte alltid vill att parametrarna skall följa med när man skapar ett bokmärke. (POST-parametrar följer ju som bekant inte med, när man skapar bokmärken).
Sedan tycker jag ju personligen att det är "snyggare" om man döljer så mycket som möjligt av implementationen för användaren. ;)
spangoMedlem sedan juni 20006 147 inlägg
andreascarlsson skrev:
Nja... jag ser flera anledningar till att inte visa alla parametrar i webbläsaren.
T.ex. har jag en funktion som tar en GET-parameter och raderar en post i databasen (som överensstämmer med parametern). När posten raderas visas denna parameter i url-fönstret.
Om nu användaren bestämmer sig för att "bokmärka" sidan just där, kommer ju en post i databasen att raderas när besökaren kommer till sidan nästa gång. (om det vill sig illa)
Du vet väl att det här är tillfällen då man ska använda POST, bara och enbart? ;)
Det blir minsann till att använda knappar och en drös med formulär i stället för länkar. Det är det minst obra alternativet. Sorgligt men sant.
*låååååång suck*
Misstänkte nästan det! Varför skall allt vara så förbannat krångligt jämt?? Är det någon slags naturlag som säger att inget kan flyta på utan besvär, när man knackar kod? :l
Tack för hjälpen iallafall! Nu är det bara att kavla upp ärmarna och sätta igång! :)