Hej, jag håller på att lära mig Java just nu och jag skulle skapa en fil som hette HejaSverige.java . Sen skulle jag gå in i DOS och öppna den filen... Men jag kommer inte in i DOS. Jag vet inte ens var det ligger. :(
MSDOS
15 svar · 430 visningar · startad av hajdo
Start-> kör.. -> skriv cmd sedan trycker du enter.
Om du inte har win 9x/me, då får du finna dig i att skriva command istället ;)
Ja, jag hitta det, men nu ska jag öppna en java-fil och få det till en class-fil. Men hur gör man det?
Jag antar att du ska kompilera din Java fil. Har du laddat ner och installerat J2SDK?
http://java.sun.com/webapps/download/Redirect/129591786/5847479377282807053505607246086069333228071972022813600060192859339008063305596058473206-3866/j2sdk-1_4_2_02-windows-i586-p.exe
J2SDK innehåller alla värktyg som du behöver för att jobba med Java.
När du har installerat det så måste du även sätta din miljövariabel classpath, den ska från början bara innehålla en punkt .
För att sätta den går du inte på System Properties i Windows (Windows tangent+Pause/Break), där väljer du fliken Advanced och sedan trycker du på knappen "Enviroment Variables", tryck på knappen "New", name ska vara "classpath" och value ska vara ".". När du är klar med det så går du ut i DOS och till den katalog där din Java fil finns och skriver
javac DIN_JAVA_FIL.java
då kommer din java fil att kompileras till en körbar fil, en class fil. När du ska köra den så skriver du
java DIN_JAVA_FIL
(utan .class på slutet!)
Då körs ditt program.
Det kanske både låter och är jobbigt och omständigt i början men efter ett tag så vänjer man sig, ge inte upp! Det är inte lika jobbigt som det verkar! :)
/Viktor
Viktor skrev:
För att sätta den går du inte på System Properties i Windows (Windows tangent+Pause/Break), där väljer du fliken Advanced och sedan trycker du på knappen "Enviroment Variables", tryck på knappen "New", name ska vara "classpath" och value ska vara ".".
/Viktor
System Properites i Windows? hur kommer man in på det, och vad är det över huvud taget?
Du kan starta det genom att trycka på windows tangenten och pause/break tangenten samtidigt, eller högerklicka på "My Computer" och sedan välja "Properties".
Om du kör Svensk version av Window för du översätta allt till Svenska.
/Viktor
jag la till classpath där, nu ska jag öppna filen i dos, men jag går in i dos och sen...?
Menar du öppna som i titta på/ändra koden eller köra programmet?
jag la till classpath där, nu ska jag öppna filen i dos, men jag går in i dos och sen...?
Jag citerar mig själv från en tidigare post,
Viktor skrev:
När du är klar med det så går du ut i DOS och till den katalog där din Java fil finns och skriver
javac DIN_JAVA_FIL.javadå kommer din java fil att kompileras till en körbar fil, en class fil. När du ska köra den så skriver du
java DIN_JAVA_FIL(utan .class på slutet!)
Då körs ditt program.Det kanske både låter och är jobbigt och omständigt i början men efter ett tag så vänjer man sig, ge inte upp! Det är inte lika jobbigt som det verkar! :)
/Viktor
Om du får upp att den inte kan hitta kommandot java eller javac så får du lägga till sökvägen till javas bin katalog i din PATH variabel. Sökvägen till din bin katalog är sökvägen till den katalog dit du installerade din JDK och sedan \bin på slutet.
Om du installerade din JDK till "c:\my programs\j2sdk1.4.2_02" så blir sökvägen till din bin katalog "c:\my programs\j2sdk1.4.2_02\bin".
Din PATH hittar du på samma ställe där du satte din classpath, men denna gång väljer du Edit istället för New.
/Viktor
va? jag fattar nada! hur kommer man till min binkatalog i dos, högerklickar man eller vad? jag skrev bara in javac Hejsverige.java i Dos men det funka inte...
Gå till Systemegenskaper>Advancerat>Miljövariabler
Under Systemvariabler, leta reda på en variabel som heter PATH eller path.
Tryck på knappen redigera.
Lägg till sökvägen till din sdkkatalog sist i raden i rutan som dyker upp. (t.ex. C:\program\j2sdk\bin\ eller var du nu installerat den) Glöm inte att sätta ett semikolon innan du skriver in sökvägen.
För att sedan kompilera går du in i dos som instruerat ovan, tar dig till den katalog där du har din javafil och skriver javac hejasverige.java, och kör sedan programmet med java hejasverige
För att navigera i katalogstrukturen i dosläge:
cd .. = hoppa "upp" ett steg
cd \ = hoppa till toppnivån (C:\ om du är på den disken)
cd mappnamn = byt mapp till mappen mappnamn som är en underkatalog till den mapp du befinner dig i nu
Om du kör 2000/XP hamnar du från början i mappen C:\documents and settings\ANVÄNDARNAMN\. Om vi antar att du sparat din javafil i mappen java på skrivbordet kommer du dit såhär:
cd skrivbord
cd java
Jag kom så långt att jag kom till min mapp java på skrivbordet...
Nu skrev jag in javac Hejsverige.java men då står det att:
javac är inte ett internt kommando, externt kommando, program eller kommandofil.
hur ska jag fixa det?
Om du har lagt till sökvägen till java sdk'n i miljövariabeln path ska det funka. Har du gjort det?
Ja! nu funka det! tack för hjälpen allihoppa!