Jag har problem med en sqlfråga, som funkar bra men som behöver kunna köras även om val inte görs.. hmm ..
Här är frågan:
SELECT fo.PEORGNR, fo.REDNAMN, ae.CFARNR, ae.BEN, ae.BEGAD, ae.UADR, ae.PNR, ae.BEORT, ae.TEL, ae.NG1, ae.NG2, ae.NG3, nykos.område, stkl.STKL, sni92.Fenkelbranch FROM ae INNER JOIN fo ON ae.PEORGNR = fo.PEORGNR inner join nykos on ae.CFARNR = nykos.CFARNR inner join stkl on stkl.STKL = fo.STKLA inner join sni92 on sni92.Kod = ae.NG1 WHERE fo.REDNAMN like '%"+request.getParameter("foretagsnamn")+"%' and nykos.område like '%"+request.getParameter("omrade")+"%' and stkl.STKL like '%"+request.getParameter("stkl")+"%' and sni92.Fenkelbranch like'%"+request.getParameter("branch")+"%' or ae.BEN like '%"+request.getParameter("foretagsnamn")+"%' and nykos.område like '%"+request.getParameter("omrade")+"%' and stkl.STKL like '%"+request.getParameter("stkl")+"%' and sni92.Fenkelbranch like'%"+request.getParameter("branch")+"%' limit "+fran+",30
I sql kan man skriva:
WHERE fo.REDNAMN like '%%'
Då får jag alla REDNAMN men i JSP skriver man:
WHERE fo.REDNAMN like '%"+request.getParameter("foretagsnamn")+"%'
Och innehåller inte request.getParameter("foretagsnamn") någonting så får jag ingenting. Om detta beror på " fnuttarna eller att foretagsnamn innehåller null vet jag inte.
Finns det nåt annat sätt att baka in JSPkod i sql-strängar utan att använda "?
I PHP kan man använda \"\"
HJÄLP!!!!