webForumDet fria alternativet

sql + jsp

1 svar · 247 visningar · startad av tosses

tossesMedlem sedan aug. 2003190 inlägg

Jag har problem med en sqlfråga, som funkar bra men som behöver kunna köras även om val inte görs.. hmm ..

Här är frågan:

SELECT fo.PEORGNR, fo.REDNAMN, ae.CFARNR, ae.BEN, ae.BEGAD, ae.UADR, ae.PNR, ae.BEORT, ae.TEL, ae.NG1, ae.NG2, ae.NG3,  nykos.område, stkl.STKL, sni92.Fenkelbranch FROM ae INNER JOIN fo ON ae.PEORGNR = fo.PEORGNR inner join nykos on ae.CFARNR = nykos.CFARNR inner join stkl on stkl.STKL = fo.STKLA inner join sni92 on sni92.Kod = ae.NG1 WHERE fo.REDNAMN like '%"+request.getParameter("foretagsnamn")+"%' and nykos.område like '%"+request.getParameter("omrade")+"%' and stkl.STKL like '%"+request.getParameter("stkl")+"%' and sni92.Fenkelbranch like'%"+request.getParameter("branch")+"%' or ae.BEN like '%"+request.getParameter("foretagsnamn")+"%' and nykos.område like '%"+request.getParameter("omrade")+"%' and stkl.STKL like '%"+request.getParameter("stkl")+"%' and sni92.Fenkelbranch like'%"+request.getParameter("branch")+"%' limit "+fran+",30

I sql kan man skriva:

WHERE fo.REDNAMN like '%%'

Då får jag alla REDNAMN men i JSP skriver man:

WHERE fo.REDNAMN like '%"+request.getParameter("foretagsnamn")+"%'

Och innehåller inte request.getParameter("foretagsnamn") någonting så får jag ingenting. Om detta beror på " fnuttarna eller att foretagsnamn innehåller null vet jag inte.

Finns det nåt annat sätt att baka in JSPkod i sql-strängar utan att använda "?

I PHP kan man använda \"\"

HJÄLP!!!!

ViktorMedlem sedan aug. 20021 710 inlägg

Då kan du skriva såhär

String foretagsnamn=request.getParameter("foretagsnamn");
if(foretagsnamn==null)
foretagsnamn="";
DIN_SQL

/Viktor

129 ms totalt · 3 externa anrop · cache AV · v20260731051352-full.56cc9887
0 ms — hämta statistik (cache)
0 ms — hämta forumlista (cache)
126 ms — hämta tråd, inlägg och bilagor (db)