webForumDet fria alternativet

imap, sin egna email adress?

4 svar · 295 visningar · startad av Viktor

ViktorMedlem sedan aug. 20021 752 inlägg

Jag håller på att göra ett mail program som arbetar mot en imap server med JavaMail. Hur gör jag för att få tag på användarens email adress? Användarnamnet på min server är typ test0001, test0002 osv, medans email adressen kan vara viktor@anka.com. Jag har provat med SquirrelMail och den fixar det på något sätt utan att användaren behöver ange något.

/Viktor

conny.lundgrenMedlem sedan sep. 200311 inlägg

Re: imap, sin egna email adress?

Ta en titt på följande java baserade webmail, där kan du säkert hitta hur dom har gjort

http://sourceforge.net/projects/jwma

Det gäller bara att hitta det :)

/Viktor

conny.lundgrenMedlem sedan sep. 200311 inlägg

Viktor skrev:

Det gäller bara att hitta det :)

Eller så kan du ju titta i api-dokumentationen för din IMAP klass.. :)

Nu har jag kommit fram till att min egna smtp server (Postfix) automatiskt översätter användar namns email adresser till riktiga, "test0001@mydomain.com" blir när jag skickar det "kalle.anka@mydomain.com", det är ju perfekt. Men när jag skickar via telias server (med mitt telia konto) så fungerar det inte på samma sätt, brevet skickas men mitt användarnamn står som avsändare och det går inte att svara med den adressen.
Någon som vet om det är så att alla IMAP system automatiskt översätter medans inte POP3 gör det? Är lite osäker på hur IMAP/POP3 och SMTP sammarbetar, trode förut att SMTP bara är en dum leverans sak som kollar lite säkerhets saker och sedan skickar brevet, men det verkar det ju inte vara :)

/Viktor

124 ms totalt · 3 externa anrop · v20260731065814-full.0e50b1ef
0 ms — hämta forumlista (cache)
0 ms — hämta statistik (cache)
121 ms — hämta tråd, inlägg och bilagor (db)