webForumDet fria alternativet

hjälp med paus en metod!

3 svar · 181 visningar · startad av Studerande HIK

Studerande HIKMedlem sedan aug. 200231 inlägg

skulle vilja ha hjälp med att göra en paus knapp i min java applikation... paus knappen skall stopa en tråd och sedan kunna åter uppta denna tråd där den bröt....

all hjälp är välkommen..... sitter helt fast!

LimeMedlem sedan sep. 2001961 inlägg

paus()

Lite knepigt...

Vad menar du med att pausa tråden mitt i?

Det finns två sätt... ett som är snyggt och ett som är mindre snyggt...

Det snygga sättet är att helt enkelt ha en paus() eller stop() funktion i trådklassen och i denna sätta om den variabel som gör att tråden kör.

Normalt när man gör en tråd som ska köras tills den stoppas så har man en konstruktion med en while-sats där man har en boolean som är satt till true så länge tråden skall köra.

Denna boolean sätter man till false i stop()-metoden. Detta gör att tråden kommer att köra den loop som den ligger i färdigt och sedan stänga av sig.

Vid avstängningen får man då spara undan de variabler som man måste ha för att kunna starta om där man var.

Den andra metoden är att man gör Thread.sleep(MAX_INT). Då kommer tråden att tvärnita tills dess att man startar om tråden igen.

Se http://java.sun.com/j2se/1.4.1/docs/guide/misc/threadPrimitiveDeprecation.html

och

http://java.sun.com/j2se/1.4.1/docs/api/java/lang/Thread.html

Man ska vara väldigt försiktig med hur man pausar och stoppar trådar...

/Lime

Studerande HIKMedlem sedan aug. 200231 inlägg

Tack för ditt svar... problemet nu är att starta tråden på det ställe som man stopade den på... tex: stopar en Wav fil vid Microsecondspositon 3540861 hur skall jag sedan få den att starta på exakt samma ställe....

tackar än en gång för ditt svar nu får jag väl försöka använda de få hjärn celler som gud så motvilligt gav mig

/Andreas

LimeMedlem sedan sep. 2001961 inlägg

Aha... det handlar om ljud... Då ska man nog kika lite på ljud-apiet... där fanns det en massa roliga metoder...

/Lime

129 ms totalt · 3 externa anrop · v20260731065814-full.30151723
0 ms — hämta forumlista (cache)
0 ms — hämta statistik (cache)
127 ms — hämta tråd, inlägg och bilagor (db)