JaarMedlem sedan juli 2001434 inlägg Vad är fördelen med Model 2 arkitektur? Är det att man inte öppnar någon response kanal förens man behandlat all data?
Vad är skillnaden på att ha model 2 arkitektur och en likande denna
loginHandler.handleRequest(request);
Där loginHandler har en statisk funktion som hanterar allt som har med login o göra i request.
Detta kanske inte var ett exempel som funkar.. men varför inte ha en böna, eller en klass på JSP sidan som gör det som Servleten gör i Model 2 arkitekturen?
Sedan detta med Struts.
Vi kommer väl få ett hyffsat stort projekt till slut... Frågan är om struts är bra då. Enligt en artikel så var det just i stora projekt man hade användning av det.
Kollade på ett exempel i sturts binären, men tyckte det hela känndes ganska rörigt iom alla taggar, servlets etc. Tyckte det blev en stor overhead på koden t.ex.
Sedan gillar jag inte när taggarna ser ut så här
<html:link page="/editRegistration.do?action=Edit"><bean:message key="mainMenu.registration"/></html:link>
Då jag ofta upptäckt att man inte kan styra allt som man vill (class, style etc etc) vilket jag vill kunna, speciellt när man håller på med css.
JaarMedlem sedan juli 2001434 inlägg Letade lite mer också... och dök på Filters...
någon som har något att säga om det? (Jag kommer nog återkomma med frågor då det sannerligen verkar intressant)
Fördelen med Model 2 arkitektur är väl främst att man kan separera kod och presentation. Du får t.ex. all HTML på ett ställe, utan en massa scriptlets (Java-kod).
Detta gör det enklare att låta många människor jobba på samma site. HTML-pularna sitter och jobbar med .jsp-sidorna, och behöver inte se någon Javakod överhuvudtaget. Javaprogrammerarna kan då koncentrera sig på de gör bäst, nämligen att programmera Java.
I större applikationer kan det även vara lättare att styra flöden via en Controller (d.v.s. på ett ställe), istället för att använda sig av ett flertal jsp-sidor, för att sköta detta. Koden blir enklare att underhålla (särskilt när sidan växer fort) och risken för buggar minskar.
Det finns många andra fördelar också, men detta var väl några av de största.
När det gäller Struts, håller jag själv på att läsa en bok just nu som jag faktiskt kan tipsa om!
Gå in på: http://www.webforum.nu/showthread.php?s=&threadid=84686&forumid=166
Där finns en länk till denna bok (på Amazon.com). Det verkar vara en bra bok som jag verkligen kan rekommendera.
JaarMedlem sedan juli 2001434 inlägg Ok, jag har läst lite i helgen på struts web, och tycker det låter smart. Nu gäller det bara att få tid av företaget att göra om vissa applikationer. Dock är det så att jag gör sidan från början till slut, vilket betyder att anledningen att ha det för föera utvecklare försvinner, och det verkar vara en av de stora sakerna... låta det lata AD-folket att inte lära sig programmera :D
Hehehe... så sant!
Men faktum är att man kan ha lite nytta av det även om man sitter och kodar allt själv också.
Är det en liten applikation, spelar det kanske ingen större roll vilken arkitektur du väljer, men om det är en app. som eventuellt skall fortsätta växa, så borde du faktiskt fundera lite på MVC och ev. Struts, IMHO.
Jag har själv fått skriva om en jä-a massa kod, bara för att jag valt fel arkitektur från början.
andreascarlsson skrev:
Jag har själv fått skriva om en jä-a massa kod, bara för att jag valt fel arkitektur från början.
Du är långt ifrån ensam, många projekt stora som små har falerat pga dålig arkitektur.
Man tjänar väldigt mycket tid om man sätter sig ner och tänker igenom sin applikation, och gör en hållbar arkitektur innan man börjar utveckla.
andreascarlsson skrev:
Fördelen med Model 2 arkitektur är väl främst att man kan separera kod och presentation. Du får t.ex. all HTML på ett ställe, utan en massa scriptlets (Java-kod).
Nja, inte i första hand. Kan tillägga att själva ideen med MVC-mönstret (model2) i första hand är att separera affärslagret från presentationslagret i en applikation. Det vill säga den kod som utför presentation (jsp) och den kod utgör själva kärnan i applikationens funktionalitet (aldrig en jsp-sida). Därmed inte sagt att man separerar Javakod från HTML-kod. Javakod förekommer i presentationslagret för att kunna iterera datastrukturer och få ut allt på skärmen. Det kommer man generellt inte undan med i ett MVC-mönster.
Nu är det dock så att Struts erbjuder ytterligare särskiljning av kod, nämligen ren javakod och övriga taggar i presentationslagret. Med speciella taggar från sitt tag library kan man rensa html-sidan från ren javakod så att det ser ut som ett rent tag-språk. Likväl kan taggarna vara lika tankekrävande för en designer som för en programmerare. Vad det handlar om är ju presenationslogik förpackat i ett tag-liknande språk, dock med samma funtion som ren java.
Jaja, MVC är hur som helst guld.