JaarMedlem sedan juli 2001434 inlägg Jag har tidigare jobbat i ganska små projekt och därför hållt mig till en större böna som jag jobbar mot (förutom bärande klasser). Vad är eran uppfattning om hur stort "ansvarsområde" varje böna ska ha?
I boken jag bläddrade i har de en böna för att logga in ut, är itn edet lite väl litet? Jag skulle i så fall sätta den till att hantera allt som hade med User att göra, eller tänker jag fel då?
Brukar vara bäst att härma nån form av verklighet.
Bygger man ett hotellbokningssystem så kan man tänka att man som gäst stöter på en receptionist som sköter bokning, incheckning/utcheckning, tar betalt etc... Ja en sån böna hanterar ganska mycket men i bakgrunden har man generella bönor som receptionist bönan använder. Tex en böna för incheckning/utcheckning en annan för att ta betalt osv.
Gränssnittet till hotellet blir därmed receptionisten och då blir det ganska enkelt för andra att bygga clienter till ditt system.
mvh
phonk
spangoMedlem sedan juni 20008 205 inlägg Design av bönor lyder väl under samma regler som all annan OO-design: High cohesion, low coupling. Sen är det upp till var och en att lista ut hur det ska tillämpas ;)
LimeMedlem sedan sep. 2001961 inlägg Ponera att du har 10 olika system som samverkar men alla kan använda samma in och ut-loggning... Då är inte en böna eller klass som bara hanterar det så jäkla dumt...
På Stockholms läns landsting finns det 23 system som alla använder samma fånigt lilla behörighetskontrollklass...