webForumDet fria alternativet

MVC

6 svar · 410 visningar · startad av andreascarlsson

andreascarlssonMedlem sedan feb. 2003211 inlägg

Jag skulle vilja gå över från min "Modell 1"-arkitektur till en "Modell 2"-arkitektur. D.v.s använda mig av MVC (Model View Controller) arkitekturen.

Jag är dock en total nybörjare på detta. Jag har överhuvudtaget aldrig skrivit en servlet, jag har bara använt mig av JSP-sidor kopplade till JavaBeans. Men jag känner nu att jag måste gå över till en mer "hållbar" design.

Nu undrar jag om någon känner till någon bra beskrivning på hur man kan gå till väga, eller om det finns några enkla exempel man kan titta på, för att komma igång?? :q

Eftersom jag aldrig har använt mig av servlets för att styra flöden i applikationen förut, så tycker jag att tröskeln känns ganska hög faktiskt. :r Därför skulle jag bli väldigt glad om någon kände till någon "nybörjartutorial" för detta. Kanske ett boktips t.o.m.??

All info uppskattas!!! :)

Tack på förhand!!!

conny.lundgrenMedlem sedan sep. 200311 inlägg

Hej

Om du vill utveckla effektiva lösningar med MVC-2 rekommenderar jag Jakarta Struts som är ett ramverk för att göra just det.

Tillgången på tutorials är hyfsat god, men jag kan rekommendera en bok för att komma igång och använda som referens under tiden.

En bra bok om Struts är Programing Jakarta Struts av O’Reilly ( amazon )

Ladda ned, och en dokumentation för Struts hittar du här
http://jakarta.apache.org/struts/

Tänk på att det tar ett tag att att få ”tänket” rätt med Struts, men med lite tid och övning kommer du att upptäcka att det är ett förträffligt sätt att utveckla J2EE applikationer på.

Tack för svaret!!

Jag har faktiskt börjat lite lätt med MVC i min applikation. Har separerat koden ganska hyfsat nu och styr flödet med en controllerservlet, men det blir ju faktiskt en del scriptlets på JSP-sidorna ändå... (för presentationslogiken)

Antar att det är där Struts kommer in i bilden? Tack för boktipset förresten!! :)

Med struts finns det ingen anledning att ha några scriptlets, hanteras lättare och smidigare med customtags och annan inbyggd logik.

Resultatet blir väldigt rena .jsp sidor utan någon java-kod, vilket kan vara skönt om man sitter större projekt med folk utan J2EE kompetens (webdesigners osv)

Det låter ju väldigt smidigt!!!

Jag har faktiskt beställt boken från Amazon nu!!! :birp

Tack ska du ha!! :e

Boken är utmärkt.

Vad mer som kan hjälpa dig är exempelapplikationerna som följer med Struts installationen (ett gäng WAR-filer som du enkelt deployar), dom visar det mesta av vad struts hanterar och framförallt hur du bör designa dina applikationer.

Ta gärna några timmar på dig och gå igenom dem.

FredrikFMedlem sedan maj 200391 inlägg

Ett annat boktips är: Struts - kickstart
isbn: 0672324725

Genererad på 392 ms · cache AV · v20260730165559-full.f96bc7eb