webForumDet fria alternativet

Eclipse

1 svar · 162 visningar · startad av Smultron

SmultronMedlem sedan juli 2002423 inlägg

Hur funkar Eclipse egentligen, har använt många olika editors som Context och Textpad men denna förstår jag mig inte på.
Hur kör man sina applets osv?
Snälla hjälp mig, nån som vet hur jag skall ställa in eclipse?

ViktorMedlem sedan aug. 20021 752 inlägg

Du startar Eclipse och börjar med att välja "Window"->"Preferences", där går du igenom alla val och ser till att allt ser rätt ut och att den blir configurerad så som du vill ha den. Jag tror inte du behöver ändra på något utan allt ska fungera från början om du har installerat JDK'n som man ska, dvs skapat JAVA_HOME variabler osv.
Sedan så klickar du på den lilla bilden på menyn på vänster sidan av skärmen som har ett blått J på sig och lite cirklar och fyrkanter. Då får du upp "Package Explorer", här högerklickar du och väljer "New"->"Project...", väljer katalog och namn och sedan så skapas projektet och du ser det i Explorer fönstret.
Nu höger klickar du på den katalog ikon som har kommit till och väljer "New"->"Source folder" och väljer ett bra namn, t.ex. "src", det är denna katalog där alla dina .java filer kommer att hamna.
Om du arbetar med paket så gör du nu likadant igen men denna gång väljer du "Package" från New menyn. Sen är det bara att börja skapa klasser på samma sätt. När du vill testa din kod så markerar du klassen du vill köra i "Package Explorer" och sedan väljer du "Run"->"Run...", där dubbel klikar du på den gren som passar bäst, "Java Applet" eller "Java Application". Ditt program kommer nu att få en egen gren här och när du har valt den trycker du på "Run".

Eclipse kompilerar din kod varje gång som du sparar den så du behöver aldrig trycka på compile eller liknande (ibland på Rebuild project, men det är bara i undantagsfall :)).

/Viktor

124 ms totalt · 3 externa anrop · v20260731065814-full.0e50b1ef
0 ms — hämta forumlista (cache)
0 ms — hämta statistik (cache)
121 ms — hämta tråd, inlägg och bilagor (db)