Håller på att kolla på ANT. Är det många som använder det? Är det vettigt?
Jag kör normalt kompilatorn i JDeveloper och får ju då inte ut filerna i paket, utan bara kompilerade rakt av... Efter vad jag förstått så är det ganska bra att köra dem i en WAR fil / applikation... synpunkter?
Deploy och WAR filer
10 svar · 409 visningar · startad av Jaar
Ant är väldigt smidigt när man ska paketera osv, man kan ha små procedurer för att kompilera, bygga en release, bygga WAR filer mm.
Har man väl lärt sig ANT så har man en väldig nytta av det. Fler och fler utvecklingsmiljöer får stöd för det så att man på ett smidigt sätt kan använda sig av det där.
Har du en WAR fil så kan du deploya den på en applikationsserver tex.
http://ant.apache.org/index2.html
Jag vet inte rikigt vad du är ute efter :)
Jag är ute efter argument till att lära mig ant + börja använda WAR filer och allt vad det innebär istället för att, som jag nu gör, kopiera in jsp filerna och class filerna direkt via ftp... Vill förstå mig på vad nyttan är typ :)
Nyttan med ANT är att automatisera saker som man annars hade behövt göra för hand.
Säg att du är 10 st utvecklare som använder samma cvs-repository, då skriver kanske en person en ANT fil som alla sen använder. Det kan ju tänkas att det är mycket som ska automatiseras då kan det vara riktigt skönt.
WAR filer är lätta om man vill lägga upp en site snabbt och smidigt. Med Tomcat kan man tex ladda upp och deploya en WAR fil direkt.
Jaar skrev:
Det är ganska många som använder det och det är väldigt vettigt om man lär sig använda det ordentligt. :)
Är det någon som har använt ANT med Eclipse-plattformen? Hur fungerar det, i så fall?
SPiN skrev:
Är det någon som har använt ANT med Eclipse-plattformen? Hur fungerar det, i så fall?
Japp jag har. Tycker det fungerar utmärkt.
Det finns stöd för Ant i Eclipse så att man kan ha en "View" där man kan se alla targets som finns i sin build fil. Sen är det bara att dubbelklicka på de olika targets för att köra respektive. Finns t.o.m en liten Ant editor.
Under Window->Preferences->Ant finns en del inställningar.
Så här kan det se ut:
http://member.webforum.nu/5788/eclipse1.jpg
Cool! Nu har jag något att sätta mig in i ( Om ett tag, måste plugga först ;) ). Tack!
Re: Deploy och WAR filer
Jaar skrev:
Ja! :D Ant är grymt. Lite bökigt i början kanske, men i våras lyckades jag t.o.m. övertyga några gamla make-fantaster om att ant var en Bra Sak. Mycket smidigt och bekvämt.
Ok... håller på att testa ANT men får inte till det riktigt...
Hur sätter jag vilken classpath som ska skickas till java kompilatorn?
Trodde det var nåt liknande detta, men det vill sig inte...
<path id="default.classpath">
<fileset dir="C:\Program\Oracle\JDeveloper 3.2.3\lib">
<include name="*.jar" />
</fileset>
<fileset dir="C:\Program\Oracle\JDeveloper 3.2.3\jfc\">
<include name="*.jar" />
</fileset>
</path>
<javac srcdir="${src}" destdir="${build}">
<classpath>
<path refid="default.classpath" />
</classpath>
</javac>
Hur gör man?
Vad är det som går snett?
Det ser snyggt ut vid första anblicken....
Vet inte vad det var. Jag testade inte så mycket mer efter det där utan gjorde som du gjorde med connection pooling :D
Tror jag ska ta upp ANT o kika lite mer på det någon gång i framtiden. Om jag kommer på hur man gör kan jag ju höra av mig ;)