webForumDet fria alternativet

Öppna ett fönster

3 svar · 272 visningar · startad av WebbisNet

WebbisNetMedlem sedan feb. 20032 182 inlägg

Hur gör man för att öppna en annan java fil inifrån en annan

det är nåt med public class [klassnamn]

nån som har ett bra exempel?

SPiNMedlem sedan mars 20005 832 inlägg

Menar du att du vill köra en annan Java-app från ditt första program?

Runtime runtime = Runtime.getRuntime();
Process process = runtime.exec( "java DinFil -attr" );

Vill du se vad din applikation genererar kan du använda inputströmmen från process ( process.getInputStream() ).

Var det det du menade?

WebbisNetMedlem sedan feb. 20032 182 inlägg

SPiN skrev:

Menar du att du vill köra en annan Java-app från ditt första program?

Runtime runtime = Runtime.getRuntime();
Process process = runtime.exec( "java DinFil -attr" );

Vill du se vad din applikation genererar kan du använda inputströmmen från process ( process.getInputStream() ).

Var det det du menade?

Jag menar att jag har ett msn-liknande program med en lista över användare, när man dubbelkickar på en användare så ska fönstret för att skicka iväg meddelandet öppnas......jag har båda filerna....det är bara den delen att man från listan kan öppna meddelandefönstret genom ett dubbelklick

LimeMedlem sedan sep. 2001837 inlägg

Det behöver du ju inte starta ett nytt program för, du skapar bara ett nytt fönster. Mycket enklare än att hålla på och starta nya program.

För att du ska förstå tänket så antar vi att du har två klasser (du behöver fler i verkligheten).

Den ena är MessangerList.class som håller reda och presenterar listan över dina kontakter. Den andra är MessangerWindow.class som är själva meddelande-fönstret. Båda ärver från JFrame eller annan lämplig klass.

När du dubbelklickar på en kontakt så tar "onClick" eller "onDoubleClick" i MessangerList och skapar en ny instans av MessangerWindow med lämpliga parametrar (vem du har klickat på, vilket fönster det kommer från, var man hittar server-controllern...) och visar sig sedan på lämpligt ställe.

Ett tips är att titta lite närmare på mönstret MVC (Model-View-Controller) på http://developer.java.sun.com/developer/onlineTraining/GUI/Swing2/shortcourse.html#JFCMVC med flera ställen.

Genererad på 379 ms · cache AV · v20260730165559-full.f96bc7eb