JaarMedlem sedan juli 2001434 inlägg Jag slängde in Tomcat på en dator, det är installerat rakt upp och ner på en NT burk...
Jag har fått det att fungera och så, med enkla jsp sidor... men nu skulle jag flytta över en applikation.
Jag kopierade katalogen med jsp sidor in till ROOT/minasidor
I index.jsp har jag en böna, som ligger i ett package.
minasidor.minBean
Jag kopierade bönan (class filen) in i ROOT/WEB-INF/classes/minasidor/
Men när jag öppnar index.jsp så får jag felmeddelandet att han inte hittar bönan. Vad har jag gjort fel? ska det inte filerna ligga där jag lagt dem?
LimeMedlem sedan sep. 2001961 inlägg Jag har för mig att i classes så får du bara lägga jar-filer. Testa det.
Annars ska det gå att ge en classpath även till TC.
JaarMedlem sedan juli 2001434 inlägg Flyttade och skapade en egen applikation istället... emn det funka inte heller först... men sen upptäckte jag felet.. det var Tomcat som inte stängde av sig med shutdown...
Nu ett nytt problem. Tomcat har ju inte Oracle filerna som jag använder. Jag har fattat att det är classes12.zip som används (även ett par andra) ... vart ska dessa in?
JaarMedlem sedan juli 2001434 inlägg Hmm, var visst så att om man döpte om den till .jar så funka det finfint...
JaarMedlem sedan juli 2001434 inlägg Gaaaaaaaaaaaaaaaaaaaah!!!
Trodde jag hade löst det, men det var bara ett annat fel som dök upp istället!!!
Nu har jag fasen imig testat allt känns det som.
Enligt många källor måste man döpa om zip filen till jar, vilket jag har gjort.
Jag har testat att placerat filerna på följande ställen:
Tomcat 4.1\common\lib
Tomcat 4.1\server\lib
Tomcat 4.1\shared\lib
Tomcat 4.1\webapps\myApp\WEB-INF\lib
Varje gång har jag startat om tomcat. Varför fungerar det inte? Vad är det som tokigt?
JaarMedlem sedan juli 2001434 inlägg Vad jag inte testade var att kolla ifall det hade kommit några nya JDBC filer för Java 1.4... vilket det GIVETVIS hade gjort...
Allt föll på gamla filer.. :/
ViktorMedlem sedan aug. 20021 752 inlägg Fungerar det nu?
Om du ska använda dem för alla webapps så lägg dem i "Tomcat 4.1\common\lib" och om du bara ska använda dem i 1 webapp så kan du lägga dem i "Tomcat 4.1\webapps\myApp\WEB-INF\lib".
/Viktor
LimeMedlem sedan sep. 2001961 inlägg Var man ska lägga sina jar-filer beror på vilken av class-laddarna som man vill att ska äga laddningen. Man kan vinna mycket i prestanda på att lägga rätt saker på rätt ställe.
Tomcat 4.1\server\lib - Själva serverns laddare. Bör undvika att lägga saker här om det inte specifikt sägs så eller om man gör en server extension till TC. Ibland kan det löna sig att lägga Tag-Libs här men oftast lägger man dom i common om de delas mellan applikationerna.
Tomcat 4.1\common\lib - Här lägger du allt som kan anses vara standardkomponenter. Laddas av samma laddare som shared-laddaren men det finns någon begränsning som jag inte har koll på.
Tomcat 4.1\shared\lib - Som common. TagLibs och egenutvecklat som delas mellan applikationerna.
Tomcat 4.1\webapps\myApp\WEB-INF\lib - Det som är applikations-specifikt.
Allt som finns i server är högst upp (eller längts ner i kjedjan) och är den laddare som laddar de andra laddarna. WEB-INF\lib är längst ner. Det går inte att komma åt filer som finns i WEB-INF\lib från common, shared eller server-laddarna.
Kan vara väldigt frustrerande om man t.ex. har en Realm-klass. Den måste finnas i server (har jag för mig).