Hejsan,
Jag kör Win 2000 o har skapat classpath miljö variabel, o pekat den till den katalog där min class fil ligger. Sen när jag vill köra min applet så funkar det bara om class filen ligger i samma folder som HTML filen. Ska det va så eller..?
<applet code="/folder/sub/sub/test.class" width="250" height="55"></applet>
o jag har även testat med
<applet code="C:\folder\sub\sub\test.class" width="250" height="55"></applet>
men det funkar inte.. (jag har ingen webserver på denna dator, men det ska väl inte behövas). Sen laddar jag upp filerna till en webserver o där blir det samma sak att det bara funkar om HTML o class ligger i samma folder (men det kanske är mindre konstigt eftersom jag inte kan kontrollera serverns classpath....?)
Förresten, är det också så att det "automatiskt" ska funka o ha HTML/class i samma folder "." utan att ha angivit classpath?
nån som kan hjälpa? :)
jmeMedlem sedan maj 20012 237 inlägg Hmm...
Jag är inte helt säker men det faktum att du inte kan ha class-filerna i en annan katalog(menar då inte underkatalog) som själva html-filen kan bero på att en Applet har begränsade rättigheter på filsystemet. Antar att apletten endast kan komma åt innehållet och underkatalogerna i den katalog den finns i. Då menar jag givetvis att både html-filerna samt class-filerna ligger i samma katalog/underkatalog.
<applet code="Game.class" width="500" height="500">
</applet>
Detta funkar då html-filen och class-filerna är i exakt samma katalog. Apletten komemr tat leta efter filen "Game.class" i samma katalog.
C:
|
MyFolder:
|
Game.html
Game.class
<applet code="Game.class" codebase="/classes/" width="500" height="500">
</applet>
Detta fungerar ifall class-filerna finns i en katalog som heter classes. Variabeln codebase används då classfilerna inte ligger i samma katalog som html-filen. Dock ligger class-filerna i en underkatalog. Apletten letar efter "Game.class" i underkatalogen classes.
C:
|
MyFolder:
|
Game.html
classes:
|
Game.class
<applet code="/folder/sub/sub/test.class" width="250" height="55"></applet>
hmm. testa att skriva så här istället
<applet code="Test.class" codebase="/folder/sub/sub" width="250" height="55"</applet>
Observera att klassnamn skall helst börja med stor bokstav och det har du inte gjort. Kan vara så att i koden så heter klassen Test men så anger du test.class som class-fil. Kanske ett simpelt felskrivning av dig? Testa med Test.class istället....
Sen vad för slags felmeddelanden får du?
Hejsan.. ! tack så mycket för inlägget.. jag visste inte att det var så man använde codebase.. tyvärr kan jag inte testa just nu för min JVM e paj typ.. men det kan ju stämma det där med att ha codebase o sen katalog namnet.. ska testa så fort jag fått igång JVM:n igen..
(jo, jag har stor bokstav på min class.. den heter DrawingLines.class egentligen och ligger under /Main/notes/java/files/applet
medan HTML filen ligger under
/Main/notes/java
(kanske ska posta nytt under Java ang. JVM.. eller OS övrigt)
tack igen :)
Det löste sig !! :) tackar så mycket ! det hjälpte o använda codebase.. (har testat o ändrat filnamn o tömt cachen etc) så jag tror att det funkar nu :)
Sen så laddade jag ner Plug-in från java.com o den installerade J2RE medan Microsofts JVM inte funkar fortfarande (tror jag?!) eftersom download av service pack 1 till XP hänger sig när jag kör update.. o MS JVM verkar vara beroende av SP1?) e inte så hemma på detta men struntar i det just nu.. skönt att det funkar med appleten iaf :)