webForumDet fria alternativet

Diverse hjälp

0 svar · 242 visningar · startad av Jaar

JaarMedlem sedan juli 2001434 inlägg

Ska precis slänga ut våran inbygda jsp/java server i Oracle och ersätta den mot en helt extern Tomcat server. Nu är det så att jag är ganska ny på det här med server config, speciellt i java. Har tagit ned Tomcat 4.1.27 och gjort en developserver på min lokala burk och tänkte ta och sätta upp den på ett bra vis.

Nu till frågorna

1. Finns det någon bra "guide" till vad man bör tänka på, och hur en setup går till? Det mesta görs ju automatiskt verkar det som, men man vill ju ändå ha koll

2. Specifik setupfråga. Jag behöver ha JDBC till Oracle. Tror jag har jar-filen. Var ställer jag in i Tomcat så att den letar upp jar filen, eller vart ska jag lägga JAR filen?

3. Behöver en bra "guide" till web.xml, som jag förstått är en viktig del av Tomcat 4.

4. Tänkte ta och utforska JSTL också, men hittar ingen bra "kom-igång" grej på det heller. Tycker generellt det är ganska dåligt med bra installation och enkla exempel på Java "saker". Nån som har en bra startguide?

5. En sista fråga. Jag har försökt ta reda på vad Struts är mer ingående. Är det någon som kan ge ytterst grundlig info på ett par rader? Är det något att ha?

RED: Kom på en sak till

6. Vi kör idag en IIS lösning i första hand, för asp sidor. Går det att köra asp under apache/tomcat eller mappa upp tomcat mot IISen eller liknande? Lite tråkigt/jobbigt att inte kunna dela på sessioner etc.

123 ms totalt · 3 externa anrop · v20260731065814-full.30151723
0 ms — hämta forumlista (cache)
0 ms — hämta statistik (cache)
120 ms — hämta tråd, inlägg och bilagor (db)