webForumDet fria alternativet

Upplysa mig om JAD filer?

7 svar · 650 visningar · startad av medialabs

medialabsMedlem sedan mars 20023 686 inlägg

Kan någon förklara vad .jad filer är, Har sett att J2ME Spel .jar som man kan ladda ner så brukar man också kunna ladda ner en .jad fil också. Någon som kan upplysa mig om vad det är för en fil och vad är dess funktion. Fungerar "spelet" inte utan .jad filen eller?

OveRRidEMedlem sedan feb. 200112 078 inlägg

Jag är verkligen ingen expert på Java, men en sökning på Google sade mig att programmet Jad är en dekompilator för Javaklass-filer, alltså ett program som gör källkod av javaklasser (och program?).

Tydligen ges möjlighet att, genom parametern -s, bestämma vilken ändelse outputfilen skall ha och som standard är denna .jad.

Min gissning är alltså att det är källkoden av programmet eller klassen (eller nåt annat :)) du undrar över.

.jar-filerna är komprimerade arkiv, alltså packade filer. JAR är en pack- och uppackningsprogram som finns att läsa om och hämta här.

Givetvis får någon Javaguru rätta mig om jag har fel. ;)

PalleMedlem sedan apr. 20003 174 inlägg

Flyttas från Webbutveckling - Övrigt

mvh Palle
Moderator webForum

sgtpepperMedlem sedan apr. 20007 588 inlägg

I det här fallet så står JAD för Java Application Descriptor. Det är en fil som beskriver för programhanteraren på t.ex telefonen hur den skall hantera J2ME-programmet, samt eventuella konfigurationsparametrar för J2ME-programmet.

Kika här för mer info.

JAD är också en Java-dekompilator, precis som OveRRidE skrev (en mycket behändig kompilator, rekommenderas!), men det var inte rätt JAD i sammanhanget ;).

Nexus86Medlem sedan okt. 20023 030 inlägg

Mao är det till JAD-filen du ska länka och inte JAR-filen. :)

OveRRidEMedlem sedan feb. 200112 078 inlägg

Där ser man. Tack sgtpepper! :)

Nexus86 skrev:

Mao är det till JAD-filen du ska länka och inte JAR-filen. :)

Ok, För jag har lagt upp ett par .jar filer (spel & program) och dom fungerar att ladda ner till mobilen. Men jag ska ta och titta på .jad filerna och se hur dom har byggt upp dom och vilken info som ska ligga där.

(http://wap.medialabs.se)

sgtpepper skrev:

I det här fallet så står JAD för Java Application Descriptor. Det är en fil som beskriver för programhanteraren på t.ex telefonen hur den skall hantera J2ME-programmet, samt eventuella konfigurationsparametrar för J2ME-programmet.

Kika här för mer info.

JAD är också en Java-dekompilator, precis som OveRRidE skrev (en mycket behändig kompilator, rekommenderas!), men det var inte rätt JAD i sammanhanget ;).

Tack, exakt vad jag ville veta.. :)

121 ms totalt · 3 externa anrop · v20260731065814-full.30151723
0 ms — hämta forumlista (cache)
0 ms — hämta statistik (cache)
119 ms — hämta tråd, inlägg och bilagor (db)