webForumDet fria alternativet

Använare utan JVM installerat?

4 svar · 471 visningar · startad av tonyh

tonyhMedlem sedan okt. 2002107 inlägg

Hej
Är det någon som vet ett bra sätt att bunta ihop JVM med java-applikationen man utvecklat...
Då det nästan är uteslutande windowsanvändare som använder sig av min applikation så skulle jag vilja att packetera ihop applikationen som en .exe-fil. För att göra det änklare för användaren...

Några tips???

Tack på förhand!
/ T

Aleph_OneMedlem sedan juni 2003372 inlägg

Zero G har en bra, allt från en fullt fungerande gratisvariant till en Enterprise Edition som kostar.
http://www.zerog.com/

tonyhMedlem sedan okt. 2002107 inlägg

Är det...

InstallAnyware du menar?

Det är väll ett installationsprogram vilket man kan välja till att ha JVM ihopbuntat med programet, om man inte är säker på om användaren har JVM installerat?

Jag är intresserad av att på ett liknande sätta ha en JVM ihopbutad med min app... det gick att ladda ner deras JVM som är av filtypen .vm men vad har jag för nytta av denna då det väll inte är tänkt att den skall användas som en generell JVM utan är en del av InstallAnyware, eller?

Tack på förhand!
Mvh / T

spangoMedlem sedan juni 20008 205 inlägg

Sök på exe i det här forumet, det har diskuterats ett antal gånger hur man gör för att kompilera ner till plattformsberoende format. Tips: om du gör så, se till att skicka med applikationen i ren Java också (som JAR eller något) så att ev. Linux- eller Macanvändare kan ta del av det också. De får naturligtvis se till att ha en JRE installerad, men det är bättre att de kan använda applikationen även om det kräver en del bök att få det att funka, än att de inte kan använda den alls :) (På MacOS X tror jag t.o.m. att JRE:n finns förinstallerad, kan dock ha fel.)

Aleph_OneMedlem sedan juni 2003372 inlägg

Re: Är det...

tonyh skrev:

InstallAnyware du menar?

Det är väll ett installationsprogram vilket man kan välja till att ha JVM ihopbuntat med programet, om man inte är säker på om användaren har JVM installerat?

Jag är intresserad av att på ett liknande sätta ha en JVM ihopbutad med min app... det gick att ladda ner deras JVM som är av filtypen .vm men vad har jag för nytta av denna då det väll inte är tänkt att den skall användas som en generell JVM utan är en del av InstallAnyware, eller?

Tack på förhand!
Mvh / T

Ja just det.. "InstallAnywhere Now!" är den versionen som är gratis att använda.

Med den kan du bundla ihop dina program tillsammans med en JVM, eller göra bara göra så att programmet intalleras utan JVM, kan till och med göra så att man går in på en websida och via en applet installerar ditt program.
Jag använde det senast för några veckor sedan.. funkar klockrent tycker jag.
Du får alltså ut en exe-fil som innehåller: ditt program installations/avinstallations del, och eventuellt JVM.

Default har jag för mig att det är JRE 1.3.x (till windows) som följer med, men det är bara att plocka hem .vm filen med nyare version från zerog så har du möjligheten att bundla med den instället.

Den som installerar och använder ditt program går alltså precis som ett vanligt program via startmenyn eller liknande..

http://www.zerog.com/releases/now/
http://www.zerog.com/products_ia_07a.html

129 ms totalt · 3 externa anrop · v20260731065814-full.30151723
0 ms — hämta forumlista (cache)
0 ms — hämta statistik (cache)
126 ms — hämta tråd, inlägg och bilagor (db)