webForumDet fria alternativet

registreringsfunktion

2 svar · 346 visningar · startad av jme

jmeMedlem sedan maj 20012 237 inlägg

Hej!

Jag håller på och skapar en registrerings-funktion för min sida.
Användaren skall kunna registrera sitt användarnamn samt diverse information om sig själv.

Nu så vill jag ha lite råd om hur jag ska gå till väga. Jag har redan gjort prototyper men tycker att de fungerar lite dåligt.

För användaren som vill registera sig, visas först sidans regler och villkor. Om han eller hon accepterar dessa så skall en registreringsform visas på skärmen, som han eller hon skall fylla i. Efter att den har fyllts i och skickats så skall innehållet granskas. T ex så skall alla användare ha unika användarnamn och inga användare skall ha samma emailaddresser osv.

Om t ex användarnamnet är upptaget så skall det stå ett felmeddelande i t ex rött under fältet "Ange användarnamn:". Är det fler fel så visas de också under respektive fält. Hur skall jag göra detta?

Som jag har det nu så försvinner informationen ur fälten varje gång innehålet granskas.

Jag vill helst ha alla dessa steg i en och samma fil. Eller vore det bättre att ha tex rules.jsp, form.jsp, validate.jsp och register.jsp. Där varje sida gör sin del av helheten.

Poängen är att jag skulle helst vilja ha det så att användaren inte märker att han/hon isf hoppar mellan flera olika sidor. Addressfältet skall hela tiden visa t ex Register(om det är en servlet) eller Register.jsp.

Det att man skall bevara informationen i fälten så har jag följande lösning:

När användaren skickar iväg formen så skall den mottagande sidan(servlet/jsp) ta emot dessa med getParameter() och sedan lagra allt i en HttpSession;

session.setAttribute("nick", "jme")

Ifall sedan nåt av fälten är fel så skickas man tillbaks till registreringsformen där man sedan genom att använda

String nick = (String) session.getAttribute("nick") tar fram informationen som användaren fyllde i fälten.

<form>
<input type="text" name="nick" value="<%=nick%>">
</form>

osv

Detta sätt att göra det ser klumpigt ut och det måste finnas ett enklare sätt.

Ni behöver som vanligt inte göra allt detta färdigt för mig utan jag vill helst ha bara ha vägledning samt idéer hur jag skall göra det. :)

Tack i förhand...

AGMedlem sedan mars 20001 266 inlägg

Jag utgick från denna:
http://javaalmanac.com/egs/javax.servlet.jsp/myform.jsp.html?l=find
Har nu ett system jag själv är väldigt nöjd med, skickar även ut e-mail för aktivering av registreringen.

Angående regler har jag en text, så att användarna godkänner avtalet i samband med att de skickar formulärdata.

Andreas

jmeMedlem sedan maj 20012 237 inlägg

Tack! Kikade på länken du gav och den verkar vara intressant.

134 ms totalt · 3 externa anrop · v20260731065814-full.30151723
0 ms — hämta forumlista (cache)
0 ms — hämta statistik (cache)
129 ms — hämta tråd, inlägg och bilagor (db)