TypeMedlem sedan mars 20021 239 inlägg Hej!
Jag tänkte skriva hur jag löste problemet med Applets...
Känns som många har problem med det men det finns ingen som skriver hur man ska göra....
Till slut hittade jag ett sätt som iaf fungerar för mig..
Observera att jag är nybörjare på Java så detta kanske inte är det ultimata men om ingen rättar mig fortsätter jag tro att det går att göra som jag har gjort ;)
Problemet jag hade var att min ChatClient (applet) inte kunde kontakta ChatServern via en socket (?). Detta beror på att man per default inte kan göra sådant... Det gick utmärkt lokalt via appletviewer...
Till slut hittade jag ett sätt:
Jag söker efter java.policy och väljer att editera den filen (som en textfil). Den ligger för mig i mappen <java root>\jre\lib\security
(fanns en annan i <annan java root>\lib\security.
Jag editerar båda eftersom jag inte vet vilken som används...
Där lägger jag till detta i grant-blocket:
grant {
// en massa andra permissions o grejer
// DETTA HAR JAG LAGT TILL!!!
permission java.net.SocketPermission "213.112.29.205:1024-", "connect,accept,listen";
};
Eventuellt kan man istället för 213... skriva localhost.. det vet jag inte...
Raden jag la till betyder väl ungefär att man kan connecta, accepta och lyssna på 213.112.29.205 port över 1024....
Detta lägger jag alltså till i båda filerna o sparar dem sedan. Sen startar jag om datorn och vips så fungerar det!!!
Vad tycker ni som kan java om denna lösning?
TypeMedlem sedan mars 20021 239 inlägg Jag har listat ut efter många prövningar med kompisar med annat ipnummer att detta inte alls är svaret på problemet.. Någon annan som vet hur man ska göra???
ViktorMedlem sedan aug. 20021 752 inlägg Jag vet inte hur du har det ordnat, men i Java så måste HTML sidan där appleten finns ligga på samma server som chat servern ligger på, du kan inte kontakta någon annan server från din Applet.
/Viktor