webForumDet fria alternativet

Kan man göra detta i java istället?

8 svar · 436 visningar · startad av Thompa__85

Thompa__85Medlem sedan aug. 2002600 inlägg

Hejsan!
Här har jag en kod i VB.. den är gjord så att jag lägger in programmet i schemalagda aktiviteter så att en viss tid går den in på en url.
Men jag skulle behöva detta i java.. har lite frågor om de:
1. Går det?
2. Finns de några för/nackdelar?
3. Hur gör jag? ;)

Här är min kod:

Option Explicit

Private s As String

Private Sub Command1_Click()
    End
End Sub

Private Sub Form_Load()
    WebBrowser1.Navigate "http://www.webtipsen.net/adde/star/aktiv_do.asp?do=rakna"
    s = "jappz"
End Sub

Private Sub WebBrowser1_NavigateComplete2(ByVal pDisp As Object, URL As Variant)
    If s = "jappz" Then End
End Sub

Private Sub WebBrowser1_NavigateError(ByVal pDisp As Object, URL As Variant, Frame As Variant, StatusCode As Variant, Cancel As Boolean)
    MsgBox vbCrLf & StatusCode, , "Felmeddelande"
    End
End Sub

Tack på förhand!

/ A

ViktorMedlem sedan aug. 20021 752 inlägg

1. Går det?

Ja, det är inte svårt.

2. Finns de några för/nackdelar?

Vad jag kan se så finns det inga fördelar med att göra det i Java istället för i VB eller C++. Om du gör det i Java så måste du ha din JVM igång hela tiden, den tar minne och system resurser, vad jag vet mer än vad ett inaktivt VB/C++ program gör i Windows.

3. Hur gör jag?

Skriver om programmet till Java, titta på URL klassen och Thread.sleep funktionen.

Ett mycket enkelt (och antagligen med lite fel) exempel på hur programet det kan se ut

import java.net.URL;
import java.io.IOException;

public class Test
{
	public static void main(String[] args)
	{
		new Test();
	}

Test()
	{
		URL url=new URL("http://www.webtipsen.net/adde/star/aktiv_do.asp?do=rakna");
		try
		{
			while(true)
			{
				url.openConnection();
				//vänta 1 sekund innan man skapar en ny connection.
				Thread.sleep(1000);
			};
		}
		catch(Exception e)
		{
			e.printStackTrace(System.err);
		}
	}
}

Det öppnar en connection till sidan 1 gång/sekund.

/Viktor

LimeMedlem sedan sep. 2001961 inlägg

Det går att köra igång en java-applikation från Managern om man packar den i en JAR-fil. Det finns till och med en service-wrapper man kan använda.

Jag trode du skrev att det var en windows service men nu ser jag att det är en schemalagd aktivitet, då kan du glömma nästan hela mitt inlägg :)

/Viktor

Viktor skrev:

Jag trode du skrev att det var en windows service men nu ser jag att det är en schemalagd aktivitet, då kan du glömma nästan hela mitt inlägg :)

/Viktor

java blir bättre alltså?

sgtpepperMedlem sedan apr. 20007 588 inlägg

Thompa__85 skrev:

Viktor skrev:

/Viktor

java blir bättre alltså?

Nej, inte nödvändigtvis.

Har du problem med den nuvarande lösningen? Om inte så finns det ingen uppenbar vinst att skriva om programmet i Java eller något annat språk för den delen.

"If it works, don't fix it!" :)

Nexus86Medlem sedan okt. 20023 030 inlägg

[OT]

sgtpepper skrev:

"Tell me about it" :OO :( [/OT]

sgtpepper skrev:

Thompa__85 skrev:

Viktor skrev:

/Viktor

java blir bättre alltså?

Nej, inte nödvändigtvis.

Har du problem med den nuvarande lösningen? Om inte så finns det ingen uppenbar vinst att skriva om programmet i Java eller något annat språk för den delen.

Okej.. Men du tror att windows kommer klara av detta utan att de kommer lagga sönder?

Windows kommer att klara av det, men det kommer nog att blir lite segare varje gång programmet startar eftersom det måste starta upp en JVM varje gång, men själva programmet kommer inte att blir slöare än ett .NET program.

Men som sgtpepper, om du absolut inte behöver skriva om det till Java så gör det inte. Det blir inte bättre av det.

/Viktor

143 ms totalt · 3 externa anrop · v20260731065814-full.0e50b1ef
0 ms — hämta forumlista (cache)
0 ms — hämta statistik (cache)
140 ms — hämta tråd, inlägg och bilagor (db)