försöker sätta classpath i textpad men lyckas inte.. fattar inte vad det är för fel. Har sex klasser i två paket. fem stycken i en som heter grafik och en i grafik.romb
sätter jag då inte classpath såsom:
-classpath .;C:\grafik $File
får detta felmeddelande:
javac: invalid flag: and
Usage: javac <options> <source files>
where possible options include:
-g Generate all debugging info
-g:none Generate no debugging info
-g:{lines,vars,source} Generate only some debugging info
-nowarn Generate no warnings
-verbose Output messages about what the compiler is doing
-deprecation Output source locations where deprecated APIs are used
-classpath <path> Specify where to find user class files
-sourcepath <path> Specify where to find input source files
-bootclasspath <path> Override location of bootstrap class files
-extdirs <dirs> Override location of installed extensions
-d <directory> Specify where to place generated class files
-encoding <encoding> Specify character encoding used by source files
-source <release> Provide source compatibility with specified release
-target <release> Generate class files for specific VM version
-help Print a synopsis of standard options
Tool completed with exit code 2
jmeMedlem sedan maj 20012 237 inlägg Jag förmodar att du använder TextPads inbyggdä stöd för Java.
Om du har installerat Java SDK på ett korrekt sätt så sköter TextPad allt själv.
I Tools-menyn i TextPad så skall du hitta kommandon:
Compile Java
Run Java Application
Run Java Applet
Sen om du har satt CLASSPATH samt PATH environment variablarna rätt är en annan sak.
Jag förmodar att du har försökt skriva in
-classpath .;C:\grafik $File
i
Configure:Preferences...:Tools:Compile Java
Själv har jag:
-deprecation $File
-deprecation därför att jag då ser vid kompilering ifall jag använder mit utav classer/metoder som man inte bör använda längre då de kanske inte finns mer i de nyare versionerna av Java.
Vad har du angett till javac.exe då den säger
"javac: invalid flag: and" ?
Vart kommer "and" ifrån?
Felet får du pga att javac.exe väntar sig ett kommando i form av javac FilNamn.java
eller alternativt
javac -classpath sökväg FilNamn.java
För att inte behöva ange sökvägen till klasserna så anger du sökvägen till dem med variablen CLASSPATH som du antingen anger i kontrolpanelen:System:Avancerat:Miljövariablar(NT/2000/XP) eller i autoexec.bat(9x/ME) med kommandot
SET CLASSPATH.
Mer info om detta hittar du på suns(java.sun.com) sidor. Eller sök på detta forum efter "CLASSPATH" eller liknande så hittar du säkert äldre trådar som behandlra just detta. :)
jag hittade felet, hade lite opptimistiskt försökr köre lite copy past varav katalogen documents and settings inte riktigt var godtagbart.. orkade inte bråka med det så jag la det i en katalog med annat namn och inga mellanslag så fungerade det bra
jag hittade felet, hade lite opptimistiskt försökt köra lite copy paste varav katalogen documents and settings inte riktigt var godtagbart.. orkade inte bråka med det så jag la det i en katalog med annat namn och inga mellanslag så fungerade det bra