Jag behöver hjälp med denna uppgift i Programmering A. Jag klarar verkligen inte det här då jag är "mindre" het på datorer ;)
Behöver nu hjälp, och en vän tipsade mig om att det var på denna sida jag skulle försöka, om någon, så här är jag.
Uppgiften:
DTR1207 Programmering A. Inlämningsuppgift 2003-05-09/Wap
Inlämningsuppgiften består av att skapa ett spel där datorn skall slumpa ett tal mellan 1 och 12. Användaren ska sedan gissa ett tal inom angivet intervall. Programmet skall jämföra slumptalet med det tal som användaren matade in. Om inmatat tal är lika med slumptalet ska ett medelande skrivas på skärmen som ger information om att användaren gissade rätt. Om användaren gissade fel ska skall information om det skrivas ut på skärmen.
Programmet ska fortgå till dess att användaren väljer att avbryta spelet. Kom ihåg att dialogen dator – användare måste vara tydlig.
Koden som slumpar ett tal hittar du i programmet nedan. Du skall skriva en metod som ska heta ”slump”. Vid ett anrop till metoden slump ska ett heltal mellan 1 och 12 genereras. Heltalet ska sedan returneras ut ur metoden ”slump” och fångas upp av en variabel eller skrivas ut på skärmen.
För att skapa programmet måste du använda dig av variabelhantering, vilkorsatser, loopar och metoder.
När ni är klar med uppgiften skickar ni in JAVA-filen med er lösning till er lärare via e-mail. E-mail adressen ni ska skicka uppgiften till är följande: *censur*
Glöm inte att ange namn och klass längst upp i er java-fil med lösningen.
Kod som ni ska utgå ifrån i er lösning av uppgiften hittare ni på nästa sida.
OBS! Ni kan inte kopiera koden direkt från det här word-dokumentet och klistra in den i er källkodsfil. Ni måste skriva av koden. Kopierar och klistrar ni in den i källkodsfilen följer det med dolda tecken som gör att det blir kompileringsfel som är nästa omöjliga att hitta. Källkoden finns i samma mapp som den här filen så slipper ni skriva den koden.
Senaste inlämningsdatum fredag kl 16.00 2003-05-26.
Mailas till: *censur*
/**
* Class Slumptalet - genererar ett slumptal mellan 1 och 5.
*
*
*@censur
*@2002-11-11
**/
/*Import satsen placeras före deklarationen av klassen. Den hämtar klassen Random från
klasspaket java.util
Ett klasspaket innehåller färdig kod (klasser med variabler och metoder) som
programmeraren kan använda. Ett bibliotek med färdig Java kod.
*/
import java.util.Random;
public class Slumptal
{
_public static void main(String[] args)
_{
__int slumptal;
__
__//En slumptalsgenerator skapas
__Random generator = new Random();
__
__/*Metoden nextfloat() genererar ett slumptal mellan 0.0 till 0.9999999999
__ generator.nextFloat() * 5. Här genereras ett slumptal mellan 0.0 till 4.9999999999
__ (int)(generator.nextFloat() * 10 ). Här konverteras det slumpade värdet av typen Float till ett //Integer-värde.
__ I samband med konverteringen kapas decimal-delen av. Ex 5,7899 konverteras till integer värdet 5.
__ slumptal mellan 0 till 5 genereras.
__ (int)(generator.nextFloat() * 5 )+ 1. Här adderas heltalet ett till genererat slumptal.
__ Ett slumptal mellan 1 och 5 genereras
__*/
_slumptal = (int)(generator.nextFloat() * 5 )+ 1;
__System.out.println("Ett slumptal: " +slumptal);
_}
}