webForumDet fria alternativet

Serialisering av Calender obj = stort!

4 svar · 449 visningar · startad av BABBA

BABBAMedlem sedan feb. 2000280 inlägg

hej

jag har noterat när att när jag serialiserar ner ett calendar objekt så sparas alla tidzoner ner. Ni som känner till dessa approximalt 130st inser att det blir lite onödigt mkt data..

hur undviker jag det? nu sätter jag inte tidzonen, om jag gör så kanske alla inte sparas?

ViktorMedlem sedan aug. 20021 752 inlägg

Jag har aldrig använt mig av serialisering så jag gissar bara nu :)

Kan du inte skapa en subtyp av en calender och överlagra den funktion som sköter serialiseringen och bara spara det som du vill spara?

/Viktor

hm jo det är en tanke..

det är så att jag har en ett objekt som innehåller ett calendar objekt. Det ursprungliga objektet är sedan sparat i en arraylist som därefter serialiseras.

jag vill ha kvar möjligheten att kunna ändra i min calendar och vill därför inte spara in värdena som strängar eller så..

för att svara mig själv om någon vid ett senare tillfälle får samma problem.

att spara in ett timezone objekt i en arraylist medför många tecken. om man inte behöv ha möjligheterna i Calendar så är det bättre att skriva en egen klass för tidshantering (med ex set- och getTime).

När jag serialiserade 6 calendar objekt sparades det nästtan 800 sidor text i min datafil. När jag använde min egen klass räckte det med några sidor.

LimeMedlem sedan sep. 2001961 inlägg

Tjing!

Orsaken till detta är att hela Calendar-objectet serialiseras om man inte säger annat. Men jag skulle också göra som du och göra en wrapper runt Calendar-klassen och sedan serialisera bara den info jag behöver.

Just ni sitter jag på "ett stort telecomföretag" och hackar protokoll i C++. Det är då man uppskattar serialiseringen i Java. Hatar att behöva hårdkoda all kodning och avkodning till buffertar...

123 ms totalt · 3 externa anrop · v20260731065814-full.0e50b1ef
0 ms — hämta forumlista (cache)
0 ms — hämta statistik (cache)
120 ms — hämta tråd, inlägg och bilagor (db)