webForumDet fria alternativet

Leta efter RMI-nameserver på ett LAN

2 svar · 194 visningar · startad av Phorpher

PhorpherMedlem sedan feb. 20002 300 inlägg

Tjoho!

Håller på med ett projekt där kommunikation mellan en server och klient skall ske med RMI.

Funderar på om det är möjligt att göra en sökning efter en RMI-server på ett lokalt nätverk. Det är iofs. inget krav för projektet men det vore trevligt om man kunde leta namnservrar via t.ex. broadcast på ett LAN.

Någon som sysslat med detta?

LimeMedlem sedan sep. 2001961 inlägg

Man kan skriva en egen liten server som man lägger på samma server som RMI-nameservern. Denna står och gör en broadcast på en känd port med en viss periodisitet så att klienter kan lyssna på den. Lämpligt är att den broadkastar hur man ska koppla.

En annan lösning är att använda sig av en webservice som skickar en xml-config-fil från en känd url.

/Lime

PhorpherMedlem sedan feb. 20002 300 inlägg

Lime skrev:

Man kan skriva en egen liten server som man lägger på samma server som RMI-nameservern. Denna står och gör en broadcast på en känd port med en viss periodisitet så att klienter kan lyssna på den. Lämpligt är att den broadkastar hur man ska koppla.

Mjo. Det är den lösningen jag kommit fram till själv också. Sen får jag se om jag orkar implementera den. Har så mycket annat att göra.. Tack för förslag! :bire

138 ms totalt · 3 externa anrop · v20260731065814-full.30151723
0 ms — hämta forumlista (cache)
0 ms — hämta statistik (cache)
135 ms — hämta tråd, inlägg och bilagor (db)