ViktorMedlem sedan aug. 20021 752 inlägg Hej
Jag skulle vilja köra mitt taglib från ett jar arkiv men jag kan inte få det att fungera. Det fungerar om jag lägger jar filen i lib katalogen och sedan lägger tld filen i tld katalogen men jag vill att tld filen ska vara i jar arkivet så att allt ligger samlat.
Jag kör Tomcat 4.1.8.
Jag har försökt att skriva såhär (såg det på internet)
<taglib>
<taglib-uri>/dblib</taglib-uri>
<taglib-location>/WEB-INF/lib/dblib.jar</taglib-location>
</taglib>
Men det fungerar inte (tag not found).
/Viktor
SPiNMedlem sedan mars 20007 896 inlägg Testa följande:
web.xml
<?xml version="1.0" encoding="UTF-8"?>
<!DOCTYPE web-app PUBLIC '-//Sun Microsystems, Inc.//DTD Web Application 2.2//EN' 'http://java.sun.com/j2ee/dtds/web-app_2.2.dtd'>
<web-app>
<display-name>dblib</display-name>
<taglib>
<taglib-uri>/dblib</taglib-uri>
<taglib-location>/WEB-INF/tlds/dblib.tld</taglib-location>
</taglib>
</web-app>
Packning till WAR-arkiv
jar -cvf dblib.war META-INF/MANIFEST.MF WEB-INF/classes/tagext/*.class WEB-INF/tlds/dblib.tld WEB-INF/web.xml *.jsp
När du packar till WAR-arkiv, ska du stå i din rot-mapp, där du lagrar JSP-filerna ( Enligt nedan ).
Din mappstruktur är som följer, om ovanstående exempel ska fungera:
Sida1.jsp
Sida2.jsp
Sida3.jsp
META-INF/
-- MANIFEST.MF
WEB-INF/
-- web.xml
-- classes/
-- tagext/
-- Tag1.class
-- Tag2.class
-- Tag3.class
-- tlds/
dblib.tld
Sida1.jsp
<%@ taglib uri="/dblib" prefix="dblib"%>
...
Kan fungera. :)
ViktorMedlem sedan aug. 20021 752 inlägg Det var ett fint svar men tyvärr fel tror jag :)
Jag har ett generällt dblib som används av olika webapps, det är altså bara dblib som jag vill ha i en jar fil. Den jar filen ska jag sedan kunna lägga i lib katalogen för en webapp och kunna köra utan att lägga tld filen i tld katalogen.
/Viktor
SPiNMedlem sedan mars 20007 896 inlägg Du packar inte in dina käll-filer i arkivet väl? Jag vet att det inte gick med äldre Tomcat-version, kanske är samma med Tomcat 4? Testa att bara packa .class-filerna, om du inte redan gör så. Annars kan jag inte hjälpa dig, jag kan så lite om taglib...
ViktorMedlem sedan aug. 20021 752 inlägg Mina webapps packar jag inte (det gå i tomcat 4 vet jag) utan det enda jag packar är det taglib som jag vill använda för flera olika webapps.
Jag börjar misstänka att det inte går tyvärr.
/Viktor