webForumDet fria alternativet

Undvika kompilering

3 svar · 301 visningar · startad av andreascarlsson

andreascarlssonMedlem sedan feb. 2003202 inlägg

Jag undrar om det finns något bra sätt att undvika kompilering (varje dag), när en jsp-sida anropas?

Har sidan väl anropats en gång, laddas den ju fort när man anropar den vid senare tillfällen (eftersom den redan är kompilerad). Men classfilen som genereras verkar ju bara ligga i något temporärt minne (eller??)??

Varje natt gör nämligen mitt webhotell en omstart av servrarna och efter det går det trögt att ladda varje jsp-sida första gången... Även om jag besökt sidan, dagen innan! Det är lite irriterande faktiskt!

Går det att undvika detta på något sätt?? Jag har funderat på att anropa wget via crontab, varje natt. För att på så sätt låta jsp-filerna kompileras och vara "färdiga" när besökarna kommer på morgonen/dagen.

Men jag tror knappast att det går att anropa filerna så här:
wget 'http://www.domän.com/\*.jsp'

Man torde rimligtvis vara tvingad att anropa varje fil för sig, men det är inte någon hit, eftersom det handlar om ett hundratal filer... :(

Finns det någon som har en idé om hur man kan lösa detta?? Jag vill ju bara låta jsp-filerna kompileras en gång! Inte efter varje omstart av webservern!!

andreascarlssonMedlem sedan feb. 2003202 inlägg

Jag löste det.... *puuuhhh*

Jag gjorde helt enkelt ett script som hämtade alla filnamn på webbservern som hade en filändelse som slutade på ".jsp" (sparade i en String[])

Dessa filnamn anropade jag sedan i tur och ordning i en for-loop. Detta triggar ju i sin tur en kompilering av varje .jsp-fil.

Scriptet anropade jag via WGET som körs igång av crontab varje natt, 1 timme efter att webhotellet haft sin omstart av Tomcat.

Lite meckigt kanske, men det fungerar ganska bra!! Sidorna behöver aldrig kompileras om varje dag. Jag behöver heller inte ändra i scriptet om jag lägger till nya jsp-filer (eftersom den anropar ALLA filer av den typen). :)

LimeMedlem sedan sep. 2001961 inlägg

Varför i hela friden startar dom om servern varje natt? Snacka om att be om trubbel.

/Lime

JosefMedlem sedan mars 20023 561 inlägg

Vilket hotell är det? :q

127 ms totalt · 3 externa anrop · v20260731065814-full.2b84b982
0 ms — hämta forumlista (cache)
0 ms — hämta statistik (cache)
124 ms — hämta tråd, inlägg och bilagor (db)