webForumDet fria alternativet

MessageBox J++

19 svar · 406 visningar · startad av nill

nillMedlem sedan okt. 2001387 inlägg

Försöker göra en Messagebox i J++ och har hittat detta kodexempel. Får detta felmeddelande:

Cannot access private member 'MessageBox()' in class 'MessageBox' from class 'frmMain' (J0147)

Koden:

MessageBox mBox = new MessageBox();
mBox.show("Version: Visual J++ Technology Preview 1 ", "MyNotepad");
LimeMedlem sedan sep. 2001837 inlägg

Tja... Nu är det har ju ett Java-forum och inte ett J++ forum. ;-) Flå't, kunde inte hålla mig.

I Java heter klassen JOptionPane. MessageBox är VB och .Net

/Lime

Men :)
J++ är ju java och MessageBox finns i J++, vad jag har förstått.
JOptionPane är väl Swing och det finns inte i J++.

Nej, j++ är Microsofts variant på Java. Numera heter det J# (Jej sharp) och påminner mycket mer om Java än vad J++ gör.

Hur jag än letar och hur jag än slår så hittar jag inte MessageBox i java-api:et.

MessageBox är och kommer alltid att förbli VisualBasic.

Ta och ladda hem en riktig java från http://java.sun.com/j2se/1.4.1/download.html (välj SDK) och så kommer du tillbaka hit sedan så ska vi hjälpa dig in på den rätta vägen.

nej. Kolla här http://msdn.microsoft.com/library/default.asp?url=/library/en-us/dnjpp/html/msdn_mynotepad.asp

Där finns messagebox men även om jag skriver som dem så får jag inte det att fungera.

Jag sitter i skolan och här är enda java-alternativet J++

PeWMedlem sedan juni 20006 839 inlägg

Vaddå "nej" ?

J++ är MS svar på suns Java och till råga på allt en uråldrig version av suns Java. Finns inget vettigt att göra alls med J++ och om din skola hävdar nåt annat kan du skicka dem till den här tråden :e

Vet inte vad du har för möjligheter som användare i just din skola, men om du nu t.ex har en partion på disken du får installera nåt på så är det läge att göra som Lime skrev.

Där finns messagebox men även om jag skriver som dem så får jag inte det att fungera

Men hur är runtimemiljön inställd? Är det suns JRE eller MS? Vilken version?

Det är ju exakt det jag försöker säga!!! MessageBox finns inte i Java utan i J++ och J++ är inte Java det är ett eget språk.

Det som som att säga "Det finns i C++ alltså ska det finnas i C". Eller "Det finns i Smalltalk alltså ska det finnas i Java för båda är objektorienterade".

Microsoft har fått betala dyrt för att påstår att J++ är Java och att J# är Java. Det enda J++ och J# har gemensamt med Java är att de är objektorienterade och påminner om varandra i syntaxen.

Hitta ett J++ forum.

/Lime

på vårt schema står det java och vi använder j++ ;)

PhorpherMedlem sedan feb. 20002 059 inlägg

Då står det fel i schemat.

Jag gissar på att det är en gymnasiekurs du går(?)...

får väl erkänna det...

Spelar ingen roll om det är gymnasiekurs eller nåt annat. Är det en kurs som påstår sig lära ut Java så ska de ta mig tusan göra det också! J++ är J++ och har inte mycket alls att göra med dagens Javaprogrammering, det är fakta som "lärarna" borde känna till ;)

PhorpherMedlem sedan feb. 20002 059 inlägg

Nej. Givetvis spelar det ingen roll vad det är för kurs. Det jag hade i åtanke var att jag har märkt att kurser i programmering på gymnasiet inte alltid är var de borde vara pga. lärare som "vet bäst"...

För några veckor sedan pratade jag med en tjej som gick en kurs i programmering på gymnasiet. Enligt hennes lärare motsvarade deras kurs minst 10 högskolepoäng i programmering. Och det, de skulle göra i kursen var att skapa något sorts register (PeW: Ungefär som Datalogiprogrammets första programmeringskurs...) :OO

Nåja... Det är offtopic. :)

Phorpher skrev:

För några veckor sedan pratade jag med en tjej som gick en kurs i programmering på gymnasiet. Enligt hennes lärare motsvarade deras kurs minst 10 högskolepoäng i programmering. Och det, de skulle göra i kursen var att skapa något sorts register (PeW: Ungefär som Datalogiprogrammets första programmeringskurs...) :OO

Ha ha... Okey :e

Men egentligen är det ganska allvarligt - snacka om att lura folk :l

ViktorMedlem sedan aug. 20021 710 inlägg

Efter 1 veckas snack ska du nu, hoppas jag, få svar på din fråga :) (antagligen har du redan fått svar :))

Jag är inte så bra på vad allt heter så det kanske är fel namn men då får någon som vet bättre rätta mig.
MessageBox är en statisk(?) klass, du kan inte instansiera den utan du anroppar messagebox på detta sätt

MessageBox.show("Version: Visual J++ Technology Preview 1 ", "MyNotepad");

Jag kan inte prova koden men jag är ganksa säker på att den är rätt :)

Nill, lägg in en länk till dina tidigare J++ topics nästa gång du startar en topic, då slipper du höra samma visa varje gång om att J++ inte är Java ;)

/Viktor

Viktor... tror du på det själv? Det är alltid lika roligt att tracka stackare som blivit lurade av dumma lärare att J++ är Java.

Jag skulle vilja ha reda på vem läraren är så vi kan skicka elaka mail till denna och säga "Du påstår att... sluta med det /Javamaffian"

/Lime

Lime skrev:

Viktor... tror du på det själv? Det är alltid lika roligt att tracka stackare som blivit lurade av dumma lärare att J++ är Java.

Visst är det kul och visst är J++ skit men nill behöver fortfarande hjälp, han har ju inte någon val än att använda J++ när han sitter i skolan.

/Viktor

Okej, Viktor, det resonemanget köper jag. Men borde han då inte vända sig till sin lärare/handledare.

Förra våren var det ett antal lärare som hänvisade till Passagens Java-forum för handledning. Fick tag på ett material där det uttryckligen stod att "för handledning skall ni vända er till <url>" och då fick vi ta ganska mycket skit från de elever som läste java på den skolan för att vi inte svarade...

Nu säger jag inte att så är fallet nu, men jag håller fast vid att det är att jämställa med att ställa en C fråga i C++ forumet när man ställer en J++fråga i Javaforumet.

/Lime, lite fanatisk

Lime skrev:

Okej, Viktor, det resonemanget köper jag. Men borde han då inte vända sig till sin lärare/handledare.

Jo, det kan man tycka, men nu kanske det inte var under lektions tid :)
Tog bara 2 minuter att hitta svaret på Google, kortare tid än vad det brukar ta att svara på en vanlig java fråga :)

Lime skrev:

Förra våren var det ett antal lärare som hänvisade till Passagens Java-forum för handledning. Fick tag på ett material där det uttryckligen stod att "för handledning skall ni vända er till <url>" och då fick vi ta ganska mycket skit från de elever som läste java på den skolan för att vi inte svarade...

WOW! Det kan man kalla inpompetenta lärare, ok att hänvisa till ställen för extra hjälp men som primär källa låter det helt korkat.

/Viktor

Hmm...

Nu säger jag inte att så är fallet nu, men jag håller fast vid att det är att jämställa med att ställa en C fråga i C++ forumet när man ställer en J++fråga i Javaforumet.

Dålig liknelse om jag får säga så... ( :e) i C++ forumet är även C frågor intressanta då bägge är väl utvecklade och närbesläktade språk, vilket man inte kan beskylla J++ ihop med Java för att vara.

Okej... dålig liknelse... men säg JavaScript och Java...

Genererad på 394 ms · cache AV · v20260730165559-full.f96bc7eb