plelkesMedlem sedan mars 2002823 inlägg Hej,
efter att ha sökt lite runt på webforum, verkar det så att det bästa IDE för java är Eclipse.
Jag surfade till Eclipse nedladdningssida och blev hellt förvirrad...*kliar sig i håret*
Vad skall egentligen laddas ner? Finns ju massor att välja mellan:
- Latest Release
- Current Stable Builds
- Current Integration Builds
- Current Nightly Builds
- Language Packs
- Old 2.0 Stable Builds
Finns det inte ettpaket som innehåller allt som behövs??
Jo, så brukar det vara på OpenSource-sidor, det finns alltid ett antal val och det är inte alltid så självklart vilket som är det rätta :).
Det du skall plocka är de som tituleras "Release". Dessa är testade och stabila versioner.
Vill man plocka det som senast byggts ihop och som är stabilt (dvs förhoppningsvis funkar som den skall) men som inte blivit markerat som en stabil version så kan man kika på "Latest stable builds".
Men som sagt, jag rekommenderar att du tankar hem Latest release 2.0.2. Den innehåller allt du behöver!
Eclipse är utan tvekan den bästa och mest omfattande IDE för Java man kan hitta utan att betala pengar. Även om man skulle jämföra den med kommersiella IDE:er så slås den antagligen endast av WSAD som är "Eclipse on drugs" :) (WSAD är en Eclipse i botten med en mängd extrafunktioner), men för de flesta räcker orginal-Eclipse långt!
ViktorMedlem sedan aug. 20021 752 inlägg Slänger in min fråga här också, hoppas den får ett svar ändå :)
Hur kan jag göra så att Eclips genererar JavaDoc? Jag har skrivit en massa javadoc kommentarer i mitt program men när jag kompilerar det så skapar den inga html filer trots att jag har specificerat en javadoc output folder. Har jag missat något (uppenbarligen har jag det... :)).
/Viktor
Viktor skrev:
Hur kan jag göra så att Eclips genererar JavaDoc? Jag har skrivit en massa javadoc kommentarer i mitt program men när jag kompilerar det så skapar den inga html filer trots att jag har specificerat en javadoc output folder. Har jag missat något (uppenbarligen har jag det... :)).
/Viktor
JavaDocen skapas inte när du kompilerar. Du måste själv välja att skapa JavaDoc, vilket du gör så här:
(OBS! Jag kör med WSAD5, men det borde funka på samma sätt för Eclipse 2)
* Kontrollera att sökvägen till javadoc-kommandot är riktigt. Du hittar sökvägen under menyn Window -> Preferences -> Java -> Javadoc
* Högerklicka på ditt projekt och välj "Export". Välj sedan "Javadoc" som export-format. En export-wizard för Javadoc guidar dig genom alternativen.
* Tryck "Finish". Nu körs javadoc-kommandot med dina alternativ på vald kod och dokumentationen genereras.
Du kan välja att skapa Javadocen i ditt aktuella projekt, i så fall kommer Eclipse att uppdatera projektet med docen vilket är trevligt om man t.ex vill checka in både koden och Javadocen i en CVS eller liknande.