webForumDet fria alternativet

Fylla JComboBox

5 svar · 228 visningar · startad av kristoffer

kristofferMedlem sedan juni 20001 257 inlägg

Jag vill fylla en JComboBox med innehåll hämtat från en databas. Eftersom databasklassen ligger för sig själv och således inte kan returnera ett ResultSet undrar jag hur jag skall göra? I dotnet erhåller presentationsskiktet ett DataSet (dvs XML) och arbetar med det, men hur gör jag i Java?

SPiNMedlem sedan mars 20007 896 inlägg

Databasklassen måste väl på något sätt returnera/lagra informationen från databasen?

Jo, naturligtvis. Men vilken typ av objekt skall jag skicka mellan databasklassen och klassen med affärslogiken? I exemplet med JComboBox kan jag kanske låta metoden i databasklassen returnera en Vector.

Ja, det är hyffsat smidigt. Men kolla först om JComboBox implementerar något interface som någon annan lagringsklass implementerar också. Då kan du ju ta den genvägen.

Förklara igen.

Om JComboBox hade implementerat ett interface som även en lagringsklass hade implementerat, så hade du kunnat skicka objektet som en instans av interfacet mellan metoderna. Då hade du bara kunnat cast'a. Så var nu inte fallet, utan du får helt enkelt skicka över t.ex. en Vector och stega genom den när du fyller din JComboBox.

127 ms totalt · 3 externa anrop · v20260731065814-full.30151723
0 ms — hämta forumlista (cache)
0 ms — hämta statistik (cache)
125 ms — hämta tråd, inlägg och bilagor (db)