JaarMedlem sedan juli 2001434 inlägg Så här är det...
Jag har idag två separata servrar, en med html/asp sidor etc som ligger på vårat dmz... Detta är en IIS + win2000
Sedan har jag en databas server som står på LANet med Oracle. Med Oracle kommer apache (+tomcat?).
Nackdelen med detta är ju att jag fått öppna ett hål in till LANet för att visa mina jsp sidor.
Nu tänkte jag flytta jsp sidorna till webservern o installera en webserver där. Då är frågan, vad bör jag köra? Jag vet att det diskuterats tidigare (har för mig iaf) men jag vill höra lite av vad som skiljer de olika från varandra.
Det som finns är en win2000 maskin med IIS
Alternativ jag vet om
1. Tomcat (dock tänkt att fungera bäst med apache eller?)
2. Riesen
3. Roxen
Finns det fler alternativ och hur lätta/bra är det på att kombineras med IISen?
Antar att det inte finns någon som delar/kan dela sessioner med IISens ASP sidor, eller?
GunnarDMedlem sedan juni 20014 290 inlägg Vad jag vet så kan riesen använda IIS.
Varken tomcat eller riesen behöver ligga på samma server som web-servern utan försöker man accessa jsp/servlets så skickar iis/apache frågan vidare till risen/tomcat servern men användaren ser endast iis/apache servern.
Det man skulle kunna gör i detta läget är att du öppnar web-porten från "Internet" till DMZ, sedan öppnar du ex. port 8080 från DMZ in till ditt LAN så att din webserver kan "prata" med jsp/servlet servern.
JaarMedlem sedan juli 2001434 inlägg Ok, trodde att apache/IISen skickade vidare förfrågan (alltså klienten) till nästa server...
Alltså så att klienten pratar direkt med den andra servern.
I vilket fall som helst. Apachen/tomcaten jag har nu hänger sig ibland vilket inte är bra. Jag kan starta upp den igen utan reboot än så länge, men den dagen det inte går kommer jag få resetta alla 10-20 databaser som ligger på samma maskin, något som jag inte tror våra kunder uppskattar...
Jag "måste" alltså fytta på den, och då är det lika bra o använda den maskinen som idag redan körs som webserver...
Men ditt tips är alltså riesen?
Vilket syfte skall du använda servern till? Har du pengar eller vill köra något som är fritt?
PS. Servern heter Resin, som betyder kåda, eller harts. Inget annat :p DS.
JaarMedlem sedan juli 2001434 inlägg Ok, jag ska ha den för att köra ganska lätta jsp saker på (inget jätteavancerat och tungt ännu). Dock ska den klara av ganska många användare.
Det är en komersiell server men den ska helst vara fri... Eftersom de fria klarar av det jag ska köra så är det ingen idé att punga ut pengar för att få något kraftfullare.
GunnarDMedlem sedan juni 20014 290 inlägg Om det är en komersiell server så passar inte "gratis" varianten av Resin ...
If no one is paid to use Resin, you may use Resin for deployment with the Developer Source license:
\* students
\* personal use
Om du inte ska köra kommerciellt så rekommenderar jag orion (https://www.orionserver.com) - svensktilvlerkad server som Oracle nu säljer under sitt namn. Det är bara att ladda ner och köra en jar och voila - allt funkar. Den enda bristen jag har hittat är att SSL stödet suger, men annars funkar allt som en dans.
Annars föredrar jag den helt gratis jboss som nu finns i kombination med jetty. Kolla på https://www.jboss.org
/Andreas
Ska han bara köra JSP-sidor (varför man nu bara vill göra det), så behöver han inte JBoss, då räcker Jetty...