webForumDet fria alternativet

Java och XML

Java

10 svar · 440 visningar · startad av SDCd

Medlem sedan jan. 2001795 inlägg
Frågan#1

Hade tänkt, som den hobby-kodare man är, att få lite snitts på mitt OOP-tänkande genom att knåpa lite med Java.
Eftersom jag tycker att XML är en fiffig sak tänkte jag mig att titta lite på kombinationen Java och XML.
Det jag inte riktigt greppar är vilka komponenter som behövs för att få till detta. Hittar mycket på suns:s websida om java+XML i serversammanhang men om man tänkt sig att snickra ihop en fristående applikation som tex har en inställningsfil i XML-format, eller en applikation som skriver till XML-filer, hur löser man en sådan sak? Är det JAXB jag skall titta närmare på då?

Medlem sedan mars 20007 896 inlägg

Det finns färdiga klasser i J2SE som du kan använda, men jag föredrar klasserna i JDOM ( http://www.jdom.org ). De är mycket mer användarvänliga enligt mig, och är trevligare att arbeta med. Jag gillar DOM-klasser, vad det än gäller iofs... :)

Finns ännu bara i betor, men de har fungerat bra för mig hittills.

SPiN--> Jag anade att du skulle dyka upp här när det vankades XMLfrågor :)

Jag håller på med dina exellenta PHP-klasser för XMLhantering, men som sagt, dels är jag hobbykodare och dels känner jag att jag behöver slipa på mina OOP-kunskaper.

Skall titta på JDOM. Återkommer säkert :)
Håller på lite Swing just nu, slåss lite med datumstyrda JSpinner klasser.

Tack återigen för hjälpen SPiN!

Medlem sedan mars 20007 896 inlägg

SDCd skrev:

Jag håller på med dina exellenta PHP-klasser för XMLhantering, men som sagt, dels är jag hobbykodare och dels känner jag att jag behöver slipa på mina OOP-kunskaper.

Oh, dessa har jag glömt bort helt. :o
Fungerar de? *kikar över i PHP-forumet*

SDCd skrev:

Tack återigen för hjälpen SPiN!

NP. Alltid kul om man kan hjälpa till. :)

Medlem sedan aug. 20021 752 inlägg

Ett annat alternativ är xalan och xerces, dem kan du hitta på https://xml.apache.org. De är ganska kraftfulla klasser för både DOM, SAX, XSLT och XPath mfl.

/Viktor

Medlem sedan sep. 2001961 inlägg

xalan och xerces är ovärderliga om man skall leka med DOM, SAX och XSLT.

/Lime

Lite tankar:
Om man skall snickra på en applikation som eventuellt skall köras på en handator, skall man då undvika DOM eftersom, vad jag förstår, läser in hela XML-dokumentet i minnet innan parsing sker?

Medlem sedan juli 200194 inlägg

Om du behöver en liten XML-parser kan jag tipsa om denna: NanoXML

läser in hela XML-dokumentet i minnet innan parsing

Vad menar du med "läser in"?

Medlem sedan juni 20008 205 inlägg

"Läser in i minnet" betyder att man läser in hela dokumentet i datorns RAM-minne. Att inte läsa in det i minnet betyder att hela dokumentet inte ligger i minnet ;) Kör man med SAX behöver man inte ha hela dokumentet i minnet samtidigt.

Men om man använder sig av SAX blir man begränsad till read-only, eller har jag förstått det hela galet?

Medlem sedan aug. 20021 752 inlägg

Det var länge sedan jag jobbade med XML men som jag kommer ihåg så kan du skriva även när du kör med SAX.

/Viktor

255 ms totalt · 4 externa anrop · v20260731065814-full.a51de22e
125 ms — deklarationer (db)
0 ms — hämta statistik (cache)
124 ms — hämta tråd, inlägg och bilagor (db)
127 ms — ändringar (db)