fjonkenMedlem sedan jan. 200227 inlägg Hej!
Ska bygga ett javaprogram som kommer att behöva lagra och läsa mycket data.
Jag hade då tänkt mig att använda en databas som jag skickar med programmet.
Vilken slags databas skall jag välja?
Hur brukar data lagras i andra program?
Tacksam för råd
SPiNMedlem sedan mars 20007 896 inlägg Använder du dig av J2EE? I så fall finns en inbyggd DBMS, Cloudscape, vilket kan underlätta för dig. Du behöver då inte skicka med någon databashanterare, då den redan finns där från början.
fjonkenMedlem sedan jan. 200227 inlägg Tack för svaret!
Om jag nu skulle använda j2EE så har jag några frågor
1. Cloudscape är ju en databasserver. Mitt progam kommer inte vara så stort. Varje gång jag startar mitt program så kommer jag då att starta databasservern. Kommer detta att synas på clientens dator.
2. Är det stor skillnad på att distribuera programmet med j2EE istället för j2SE. Jag antar att installationsfilen blir ju större med j2EE eftersom j2EE är större än j2SE.
LimeMedlem sedan sep. 2001961 inlägg S2: Installationen blir något större eftersom du måste skicka med en jar-fil till, den som EE-klasserna ligger i.
S1: Njea... Det går att göra så att Cloudscape använder sig av en fil istället för ett större repository. Server behövs bara när man vill kunna använda Transaction-SQL för att förhindra att flera klienter skriver i samma data. Det problemet har man ju inte i enanvändarsystem.
/Lime