webForumDet fria alternativet

Inbäddad Java

5 svar · 372 visningar · startad av niko

nikoMedlem sedan juni 20022 599 inlägg

Kanske en long-shot men .. Är det någon som har erfarenhet att programmera mot denna? Boardet innehåller en processor på 40 MHz, två serieportar, ethernetanslutning, 1-Wire-interface mm. Det inbyggda operativsystemet verkar vara nåt linuxbaserat(?) skal med Telnet- och FTP-stöd. Det intressanta i sammanhanget är att den innehåller en JVM vilket gör att man kan kompilera Java-applikationer i tex PC-miljö och sen tanka ner och köra dessa.

Anledningen till att jag frågar är att företaget funderar på att köpa in ett exemplar för testning. Priset i sig är inte hårresande men jag skulle ändå gärna först höra lite åsikter om hur väl den fungerar i praktiken av någon som använt den. Även synpunkter på andra liknande alternativ.

sgtpepperMedlem sedan apr. 20007 588 inlägg

Jag har aldrig använt TINI själv, men som jag har förstått så är "TINI Board" ganska vanligt förekommande och används av många.

JGuru har bl.a en FAQ-sektion samt en forumavdelning om TINI som kan vara värda att spana in!

Berätta gärna mer om hur brädan funkar, pris och sånt när (om) ni köper in en, jag tycker det låter stentufft!

Jo. Jag har kollat runt en del och även laddat ner SDK:en och testkört (kompilerat). Det verkar finnas mycket resurser i form av forum och mängder av kodexempel för praktiskt taget allt. Så om man kör fast så är nog möjligheterna att få hjälp hyfsade.

Fick förresten veta att vi eventuellt har möjlighet att få låna ett kit (board+socket) ganska snart. Så jag återkommer. Will do.

MacLeodMedlem sedan juni 20024 inlägg

Kul att jag såg denna tråden just nu...
Hade tänkt och skriva ett inlägg själv. :)

Jag skall bygga ett system hemma som läser av ett x antal temperaturgivare och loggar dessa. Självklart kommer det att vara javabaserat. :e

En kompis till mig har programmerat lite grann mot TINI i jobbet och tycker att den är riktigt cool och smidig att jobba med. Och eftersom priset är riktigt bra för vad man får så kan man ju köpa en sådan själv och leka med hemma. :e

Billigare än om man skall köpa en dator som styr allt.

Jag skall bygga ett system hemma som läser av ett x antal temperaturgivare och loggar dessa.

Det intressanta just i fallet med TINI är ju alla stand-alonegivare för tryck, temp mm (sk iButtons). Dessa kan ställas in på loggning, disconnectas, och sedan återanslutas till oneWire-interfacet för avläsning. Dels till TINI:n, dels direkt till PC:n.

Billigare än om man skall köpa en dator som styr allt.

Japp. :) Prestandamässigt (bortsett från minnet) så får man ju en väldigt liten 486:a. Vad jag läst så ska det gå att köra ca 100 parallella processer (åtmistone i teorin).

MacLeodMedlem sedan juni 20024 inlägg

Precis.. .

Har varit inne på att bygga tempgivarna själv och köra via parallelporten. Det finns fina kretsar för det.
Men när jag såg att det fanns färdiga iButtons för det och som inte kostade direkt mer, så får det någ bli sådana istället. :e

136 ms totalt · 3 externa anrop · v20260731065814-full.30151723
0 ms — hämta forumlista (cache)
0 ms — hämta statistik (cache)
134 ms — hämta tråd, inlägg och bilagor (db)