webForumDet fria alternativet

Analys av javakod

5 svar · 315 visningar · startad av Chaldan

ChaldanMedlem sedan nov. 20022 inlägg

Den här frågan kanske är lite för omfattande för ett enkelt svar, men jag tar en chansning och frågar här ändå:

Finns det något enkelt sätt att gå igenom ett stycke javakod och identifiera vad som är
- reserverade ord
- variabler
- klassnamn
- konstanter
osv... ?

Jag sitter nämligen med ett javaprogram som ska byta namn på alla variabler i ett (godtyckligt) stycke javakod till något namn som antingen slumpas fram eller som man själv väljer (meningslöst program, men jag har alldeles för mycket tid över :) )

Så långt som jag har kommit så kan jag plocka ut alla ord på en rad och identifiera eventuella reserverade ord bland dessa, men när man sen ska särskilja variabler från klassnamn så vet jag inte riktigt hur jag ska fortsätta...

phonkworksMedlem sedan juli 2001228 inlägg

... oj, tryckte på fel knapp och fick sen inte radera

LimeMedlem sedan sep. 2001837 inlägg

Grejen är att man behöver ha Java-syntaxens nomenklatur. Den ska finnas i dokumentationen/porteringsguiden för JVM. Det du vill göra är i princip samma sak som en kompilator gör.

Min rekommendation är alltså att du letar bland porteringsguiderna på Sun och kanske tittar lite på allmän information om kompilatorer och parsning.

/Lime

PS: Jag är tillbaka!!! ;-)

ChaldanMedlem sedan nov. 20022 inlägg

Det var det jag var rädd för... suck...

sgtpepperMedlem sedan apr. 20005 524 inlägg

PS: Jag är tillbaka!!! ;-)

Välkommen tillbaka! Alltid trevligt med MC-åkande Javakillar! :)

Var har du varit?

LimeMedlem sedan sep. 2001837 inlägg

Något obehagligt som kallas jobb...

Vi säger ju upp 75 pers till och jag är "fackpamp"... blir lite att stå i när man samtidigt skall göra ett java-framework för en web-plattform.

Varför kan dom inte bara ta Struts eller något liknande... nä, egenutvecklat skall det vara...

Hata web-java...

/Lime

Genererad på 378 ms · cache AV · v20260730165559-full.f96bc7eb