janfangMedlem sedan okt. 200069 inlägg
Jag har lite javakod som jag tänkte visa som ett javaapplet. Koden går genom "kompileringen" men när jag försöker visa den i explorer får jag klassen Hopp finns inte och vad jag ser så finns den ju. Vad kan jag ha glömt för någon kod?
Bifogar koden nedan.
mvh
Jan.
Hopp.java
import java.applet.Applet;
import java.awt.*;
import java.awt.event.*;
public class Hopp extends Applet
{
int i = 0;
public void init()
{
addMouseListener(new MusLyssnare());
}
public void paint(Graphics g)
{
g.drawString("Testar " +i, 10,10);
}
class MusLyssnare extends MouseAdapter
{
public void mouseClicked(MouseEvent e)
{
i++;
repaint();
}
}
}
Hopp.html
<html>
<head>
<title></title>
</head>
<body bgcolor="#000000">
<applet code="Hopp.class" height=200 width=400></applet>
</body>
</html>
neox83Medlem sedan okt. 2000153 inlägg
Det är ju inget fel på din kod.
Det jag kan komma på är att du måste se till att du har alla tre filer i samma katalog;
htmlfilen, Hopp.class-filen och den andra klassfilen som blir när du kör javac på Hopp.java.
Eftersom du har en inreklass så blir den inre klassen en egen .classfil.
Japp, alla filer ligger i samma katalog. Jag tog även och gjorde en jar-fil av de två classfilerna och lade in denna kod i htmlfilen, tänkte om inte alla klasser lästes in.
<applet code="Hopp.class" height="600" width="950" archive="Hopp.jar">hej</applet>
Det funkar dock inte ändå i explorer, men i appletviewer funkar det perfekt. (Adressen är http://www.janfangteknik.com/Hopp/Hopp.html )
PhorpherMedlem sedan feb. 20002 059 inlägg
Fungerar utmärkt för mig.
IE 6.0
Använder du någon swingkomponent?
Nope, jag använder bara awt. Jag har också 6.0, men hos mig syns inte något applet (klassen hopp kan inte hittas säger den). Andra applets funkar utmärkt.
nikoMedlem sedan juni 20022 415 inlägg
Jag roade mig med att klippa ut din kod och kompilera den.
Resultat: Funkar bra i Mozilla och appletviewern. Funkar inte i IE6.
Skumt. Kan inte heller se nåt fel. Verkar som Microsofts java-stöd håller på att urarta ..?
Det vore tråkigt om det inte går att visa i IE. Nu när man går en kurs i java kan det ju vara roligt att kunna lägga ut lite applets... Koden som jag använder är ju inte alls avancerad.
Testade också att kommentera bort den inre klassen så jag bara skulle skriva ut en text, men inte fungerade det.
neox83Medlem sedan okt. 2000153 inlägg
Vad konstigt. Denna applet fungerar för mig i IE6.0(svensk).
Har Windows98, Sun javaplugin.
För att öka förvirringen: Jag kompilerade om med en äldre JDK (1.1.8). Då funkade appleten med IE6!
Jag skulle alltså tro att det finns någon inkompabilitet mellan Microsofts javatolk i IE6 och den senaste JDK:en. Det funkar säkert också om man använder SUNs java-plugin i IE.
Slutsats: Använd en lite äldre JDK för att vara på säkra sidan.
Ja nu fungerar det för mig också.
Tack så mycket hjälpen!
Jörgen HPMedlem sedan feb. 20012 179 inlägg
De flesta webbläsare klarar bara java 1.1 :)
PeWMedlem sedan juni 20006 839 inlägg
De flesta webbläsare klarar bara java 1.1
Jepp... troligen har de här ovan som testat koden innan omkompileringen högre versioner installerat (utöver det som MS tillhandahåller) ;)
Och följdaktligen bör man alltid skriva: "javac -target 1.1 .." när man tillverkar applets med senaste JDK:n. Ett tips för dom som inte kände till denna fallgropen (mig själv inräknad).