webForumDet fria alternativet

Javarevolutionen som kom av sig?

13 svar · 552 visningar · startad av Poppe25

Poppe25Medlem sedan apr. 2002255 inlägg

Hade en diskussion med en vän om vad som hänt med Java på webben. För ett par år sedan pratades det ständigt om java och framför allt om java på webben.

Idag känns det ytterst sällsynt att man som vanlig webbsurfare stöter på applets. Skulle därför ha lite synpunkter på om vilka för- och nackdelar java har på webben, bortsett från att det är plattformsoberoende, är "säkert" dvs saknar pekare.

För vilka tjänster på webben lämpar sig java bättre än andra språk ex javascripts, asp, dhtml.....

Någon som kan lista skillnaderna mellan ett skriptspråk som JavaScript och Java oxå?

ToonsterMedlem sedan feb. 20001 590 inlägg

Javascript körs på klienten, och är vanligt vid exempelvis formulärhantering. Java körs på servern och skapar där statiska sidor som skickas till klienten. Javaapplets är små Javaprogram som körs på klienten i en webbläsare ex. små enkla spel o dyl.

Vanligaste scriptspråken på webbservrar är ASP och PHP

Flash och dess actionscript har nästan helt tagit över istället för Javaapplets.

sgtpepperMedlem sedan apr. 20007 588 inlägg

Poppe25 skrev:

Hade en diskussion med en vän om vad som hänt med Java på webben. För ett par år sedan pratades det ständigt om java och framför allt om java på webben.

Jepp, men när man pratade (och pratar) om "java på webben" så är det sällan man menar Java Applets, som är en specifik klientteknik. Det Java är bra på och idag främst är inriktat på är serverbiten, dvs den logik som snurrar på servrarna och det märker du som surfare inte mycket av, men det betyder inte att det inte finns där.

Skulle därför ha lite synpunkter på om vilka för- och nackdelar java har på webben, bortsett från att det är plattformsoberoende, är "säkert" dvs saknar pekare.

Vill du ha synpunkter måste du nog specificera dig lite samt läsa på vad Java egentligen är. Java är ett språk och en uppsättning tekniker, varav Applets är en liten och ganska nischad teknik. Är det just företeelsen Applets du undrar över, eller är det själva språket, eller är det affärsmässiga aspekter etc?

För vilka tjänster på webben lämpar sig java bättre än andra språk ex javascripts, asp, dhtml.....

Återigen, nu blandar du ihop begreppen lite ;). Du pratar om språket/teknikerna Java, men menar egentligen enbart den specifika Applet-tekniken. Javascript och dhtml körs (i princip) uteslutande på klienten. ASP körs på servern. Java som språk kan existera både på klient och server.

Någon som kan lista skillnaderna mellan ett skriptspråk som JavaScript och Java oxå?

JavaScript är just ett scriptspråk, ett ganska begränsat språk avsett för att köras i en applikation el. liknande för att utvidga funktionaliteten. Java och JavaScript har väldigt få likheter utöver namnet och vissa syntaktiska likheter, men används till helt olika områden.

Eftersom jag antar att du i din frågeställning är helt inriktad på applets så är mitt svar att de typer av intetsägande Java Applets som vi såg tidigare, som inte fyllde någon vettig funktion, är på väg att dö ut. Men i vissa lägen är Applets användbara, när man vill utöka webbläsaren med extra funktionalitet på ett enkelt sätt, ett exempel är t.ex kartfunktioner, där du kan zooma, och hoppa fram och tillbaka över en stor kartbild, se t.ex Sweden.se:s kartfunktion.

Toonster skrev:

Flash och dess actionscript har nästan helt tagit över istället för Javaapplets

Nja, det beror på användningsområde. För rena visuella effekter, spel och liknande så stämmer det, men vissa saker kan man inte göra i Flash, som t.ex bygga enkelt distribuerbara användargränssnitt mot specifika tjänster, t.ex så har jag några polare som jobbar på SEB där dom tillverkar system som utländska valutakunder/affärsbanker etc använder för att köpa och sälja valuta. Klienterna som kunderna använder för att köpa, sälja och få information om kurser är Java Applets som kommunicerar med serverprogramvaror. Att implementera det i Flash är inte görbart.

MorphMedlem sedan juli 2000534 inlägg

sgtpepper skrev:

För rena visuella effekter, spel och liknande så stämmer det, men vissa saker kan man inte göra i Flash, som t.ex bygga enkelt distribuerbara användargränssnitt mot specifika tjänster, t.ex så har jag några polare som jobbar på SEB där dom tillverkar system som utländska valutakunder/affärsbanker etc använder för att köpa och sälja valuta. Klienterna som kunderna använder för att köpa, sälja och få information om kurser är Java Applets som kommunicerar med serverprogramvaror. Att implementera det i Flash är inte görbart.

Johodå, numer har Flash exempelvis ett inbyggt socket-objekt för att tvåvägskommunicera med serverapplikationer i "realtid" via XML.

Det går alltså, men det kanske inte är särdeles effektivt :)

Johodå, numer har Flash exempelvis ett inbyggt socket-objekt för att tvåvägskommunicera med serverapplikationer i "realtid" via XML.

Det går alltså, men det kanske inte är särdeles effektivt

Ok, visst går det kanske, låt mig omformulera mig: Klienterna som kunderna använder för att köpa, sälja och få information om kurser är Java Applets som kommunicerar med serverprogramvaror. Att implementera det i Flash vore vansinnigt. :)

Jag tvivlar på att Flash har samma stöd för certifikathantering, kryptering och säkerhet som Java och i just detta fall är även servrarna skrivna i Java vilket säkerligen gör att klient och server delar på vissa delar av kodbasen.

clarkbonesMedlem sedan feb. 20013 023 inlägg

En poäng i sammanhanget är väl att journalister har en tendens att överdriva...skulle man tro utsagorna om Java som man kunde läsa i dagspress för fem år sedan skulle man kunna tro att det var en omvälvning långt större än den industriella revolutionen. Sedan hittade okunniga journalister nya saker att haussa, som WAP t ex...

Sedan hittade okunniga journalister nya saker att haussa, som WAP t ex...

.....och sedan XML, för att följas av Webservices och nu .NET.

Alla stora tekniker i branschen hypas av både media och tillverkarna, det betyder dock inte att det inte är bra tekniker, men väldigt få tekniker kommer att revolutionera vår värld, som tidningarna gärna vill försöka få det att låta som :).

leifenMedlem sedan juli 200173 inlägg

Man kan ju förstå tillverkarna, de vill ju framhäva och marknadsföra sina nya "revolutionerande" produkter. Lite svårare är det då att förstå media. Kritisk granskning verkar vara ett främmande begrepp.

Undrar vilken hype som kommer efter Webservices och .NET?

erkaMedlem sedan dec. 19996 522 inlägg

tunnaklienter, fast det är väll redan en hype idag :)

leifen skrev:

Undrar vilken hype som kommer efter Webservices och .NET?

Ja, det vore intressant att få veta :). Personligen skulle jag vilja se att objektdatabaser hype:ades lite, det vore trevligt om dessa kunde få lite marknadsandelar under fötterna så att man slipper sitta och mecka ihop SQL-satser för sina objekt.

Jag kom förresten på en till teknik/tekniker som det var rätt mycket hype om för ganska länge sedan, neurala nätverk och data-mining/datawarehouse. Det är ju iofs en teknik som både är grymt avancerad och som faktiskt används, men det är inte alls lika mycket snack om det som förut.

erka skrev:

tunnaklienter, fast det är väll redan en hype idag :)

Hmm, mjo, fast tunna klienter var ju superhype:at för ett par-tre år sedan också, men det kom av sig... Nu kanske det är på gång igen? :)

PellefantMedlem sedan maj 20023 372 inlägg

Ja, så svårt som Java är att lära sig, är det ju tur att det inte blivit så stort på webben... (eller så är jag bara dum, men OO hade jag enorma problem med...) :(

Hoppade av en 10p kurs :(

Ja, så svårt som Java är att lära sig, är det ju tur att det inte blivit så stort på webben...

Eh, du har nog missuppfattat det hela. Java ÄR stort på webben, i affärssystem, i mobila enheter, etc. etc., stort som fan. Men som serverteknik, inte som applets.

Har du problem med att lära dig Java (som är förhållandevis snällt och lättlärt) så kommer du ha minst lika svårt med vilket annat OO-språk som helst, så jag skulle knappast kalla det "tur"....

PellefantMedlem sedan maj 20023 372 inlägg

Tack för klargörandet. Ja, jag får väl kanske ge det en ny chans, när jag känner mig mogen, och får ta det i min egen takt.

Pellefant skrev:

Tack för klargörandet. Ja, jag får väl kanske ge det en ny chans, när jag känner mig mogen, och får ta det i min egen takt.

Exakt! Allt är svårt att lära sig om man inte är riktigt intresserad och eggad. Det är först när man känner sig motiverad som det blir roligt och jag antar att du inte var tillräckligt motiverad, för egentligen är det inte så svårt. :)

129 ms totalt · 3 externa anrop · v20260731065814-full.beb2e261
0 ms — hämta forumlista (cache)
0 ms — hämta statistik (cache)
126 ms — hämta tråd, inlägg och bilagor (db)