webForumDet fria alternativet

Öppna en excelmall från en html/jsp sida?

3 svar · 426 visningar · startad av catalina76

catalina76Medlem sedan mars 200256 inlägg

Jag skulle från vårt gränssnitt, byggt i jsp vilja öppna en excelmall som innehåller en rapport, eller rättare sagt en massa formler.

Ur dessa formler vill jag sedan få ut en vettig siffra genom att jag dessutom skickar in en tabell/värden till ett tomt sheet i exceldokumentet.

Jag vet ju precis hur jag ska göra i excel, men hur gör jag för att från mitt gränssnitt välja att öppna en template/mall och skicka in värden till den genom att trycka på en knapp eller liknande.

Alla ideer tages tacksamt emot.

/c

Del PeroMedlem sedan feb. 20003 785 inlägg

flyttar till java 2 ee-forumet :)

ViktorMedlem sedan aug. 20021 752 inlägg

Excel och Java är ju inte direkt gjorda för att vara kompatibla :)
Men det finns kanske lösningar, http://www.linar.com/, verkar vara något COM interface för Java som gör att du kan komunicera med Excel (vet dock inte om du kan göra det som du vill).
Annars, om detta är en stor funktion i ditt system, så kanske du ska titta på .NET istället, det är ju lite mer integrerat med Excel antar jag.

Men om du lyckas skriv gärna här då hur du gjorde, alltid bra att veta :)

/Viktor

sgtpepperMedlem sedan apr. 20007 588 inlägg

Kolla in Apache POI, det består av, för att citera webbplatsen, "APIs for manipulating various file formats based upon Microsoft's OLE 2 Compound Document format using pure Java. OLE 2 Compound Document Format based files include most Microsoft Office files such as XLS and DOC. "

Jag har kikade lite på POI i våras och testade att använda HSSF som är den del av POI som hanterar Excel och det var rätt simpelt att använda, borde inte vara några problem att göra det du vill med POI/HSSF.

HSSF står för övrigt för "Horrible Spreadsheet Format" och speglar antagligen upphovsmakarnas avsmak för Excels filformat :).

Funkar inte POI/HSSF för dig så listar dom en drös med alternativa ramverk som kan vara intressanta att kika på här.

136 ms totalt · 3 externa anrop · v20260731065814-full.30151723
0 ms — hämta forumlista (cache)
0 ms — hämta statistik (cache)
133 ms — hämta tråd, inlägg och bilagor (db)