Vilken tycker ni är den bästa utvecklingsmiljön för JSP/Servlets?
Bästa utvecklingsmiljön
15 svar · 653 visningar · startad av Jon
Kör själv uteslutande i Textpad, enkelt snabbt och smidigt. Har provat flera stora, Sun ONE Studio 4 CE, JBuilder, NetBeans osv men alla har problem, ingen är perfekt och jag går alltid tillbaka till Textpad. Förutom Textpad så har jag även API'n laddad i en browser i bakgrunden, där finns nästan alla info man behöver. När det gäller körning så använder jag Tomcat, fungerar perfekt det också :)
/Viktor
Jag använder Websphere Studio Application Developer (WSAD).
Det går inte att jämföra en modern utvecklingsmiljö med en texteditor tycker jag, i WSAD har jag allt jag behöver integrerat, debugger, testserver, teamhantering (t.ex cvs), stöd för att generera sånt som är tidsödande för hand (t.ex EJB:er), stöd för refactoring, code completion etc. Den hjälper mig helt enkelt så att jag fokusera på själva kodandet.
Om man inte vill betala för en "professionell" miljö som t.ex WSAD eller JBuilder (som båda är ganska dyra) så brukar jag tipsa om Eclipse som är en OpenSource-plattform för utvecklingsmiljöer och är själva grunden som WSAD är byggt på. I den finns det mesta man behöver, det enda stora som saknas jämfört med WSAD är en testapplikationsserver, men man kan ju använda t.ex Tomcat istället. Det börjar även komma en hel del intressanta plugins till Eclipse som utökar dess möjligheter!
Har man sen väl lärt sig att arbeta i Eclipse så är det inga problem att gå vidare och använda WSAD i ett senare skede.
En sak måste man dock komma ihåg, i stort sett varje professionell utvecklingsmiljö är mer eller mindre hårt kopplat till tillverkarens applikationsserver, åtminstone de jag sett. WSAD är t.ex helfokuserad på Websphere Application Server, JBuilder är antagligen lika fokuserad på Borlands applikationsserver osv. Så det kan ju vara en fördel att köra en utvecklingsmiljö från samma tillverkare som står för applikationsservern även om det självklart går att deploy:a det man utvecklat på andra servrar eftersom alla servrar uppfyller J2EE-standarden.
Man kan ladda hem Oracle JDeveloper 9.0 gratis, även om man nog bara får använda denna för test eller att lära sig. Tidigare har jag kört/testat Visual Café, Jbuilder, Fortre m fl men JDeveloper är den som imponerat mest på mig.
Trodde aldrig jag skulle rekommendera något från penninghungriga Oracle, men man ska tydligen aldrig säga aldrig.
JDeveloper är skriven i Java, så har man mindre än 256Mb så ska man nog välja annan utvecklingsmiljö. JDeveloper fungerar dessutom med andra databaser än Oracle, t ex MySQL.
Följ sgtpeppers råd med Eclipse, den är wünderbar... Alla andra "riktiga" IDE:er är dyra och stora, Eclipse är relativt liten och kräver inte alltför mycket av burken - samtidigt som den har det mesta som de "riktiga" har.
JCreator är annars ett alternativ, en riktig lättviktare. Den har inte lika många funktioner, men fungerar okey. :)
Testade eclipse. Verkar bra!
Fina tips. Jcreator har jag redan testat men vill ha en lite mer "integrerad" miljö :)
Viktor skrev:
Tackar sgtpepper! Eclipse har allt det som de andra saknar!
/Viktor
Bra :)! Eclipse är som Dr. Alban skulle ha sagt, stabil.
En kul "feature" med Eclipse är det grafiska ramverk som används för att bygga Eclipse i, SWT. Man kan se det som en ersättare till Swing. Istället för att som i Swing "emulera" alla GUI-komponenter på varje operativ så har man i SWT gått en annan väg, här så används operativsystemets GUI-komponenter om de finns tillgängliga, om de inte finns (t.ex löstagbar toolbar i Motif) så emuleras de.
Detta gör att man nu äntligen kan skriva stabila fönsterprogram som ser ut och uppför sig som alla andra program på på operativsystemet till en väldigt mycket bättre prestanda än Swingapplikationer.
Hela gränssnittet i Eclipse är skrivet i Java med SWT vilket ju bevisar att det går att göra snabba och stabila fönsterprogram även i Java!
SWT-API:et följer med Eclipse och är också Open Source, fritt att användas i fristående applikationer.
Coolt! :)
Nu en liten support fråga, auto complet är ju en fin funktion som man lätt vänjer sig vid men hur gör man för att den automatiskt även ska visa klasser och inte bara paket? Som det är för mig nu så när jag har skrivit in hela paketet och trycker på . för att skriva in klassen så blir det tomt, då får jag ta bort punkten igen och trycka dit den igen och då får jag upp listan med klasser, men om jag skriver en bokstav till så försvinner den igen... Någon som vet hur man gör för att få den att alltid visas? Har letat bland properties men inte hittat något.
/Viktor
Som det är för mig nu så när jag har skrivit in hela paketet och trycker på . för att skriva in klassen så blir det tomt, då får jag ta bort punkten igen och trycka dit den igen och då får jag upp listan med klasser
Använd <CTRL> + <SPACE> för att få upp listan med klassnamn, det är enklast.
Du behöver inte skriva hela paketnamnet heller, vill du t.ex använda java.util.Date så räcker det med om du skriver Date + <CTRL> + <SPACE>, då får du upp en lista med de klasser som börjar med "Date" i classpath:en tillsammans med vilka paket de tillhör och då är det bara att välja java.util.Date direkt ur listan.
Annars kan du om du vill skriva som du gör., skriv paketnamnet och sedan en bokstav, t.ex D, och tryck sedan <CTRL>+<SPACE>, då dyker de klasser i paketet som börjar med D upp i listan.
Hoppas du förstod min förklaring :)
Du behöver inte skriva hela paketnamnet heller, vill du t.ex använda java.util.Date så räcker det med om du skriver Date + <CTRL> + <SPACE>, då får du upp en lista med de klasser som börjar med "Date" i classpath:en tillsammans med vilka paket de tillhör och då är det bara att välja java.util.Date direkt ur listan.
Tack! Det här programmet har ju allt! :)
/Viktor
JSP
Är det bara jag som är lite virrig eller?
Jag hittar nämligen inte något stöd för JSP filer i Eclipse? Det verkar riktigt bra till att utveckla sina java applikationer, men sina jsp vet jag inte?
När jag testade att skapa en "file" och döpte den till index.jsp så öppnades den i notepad (min normala viewer för jsp filer).
Använder ni eclipse till era jsp filer, och i så fall, är det något jag missat?
Det finns plugins för J2EE och JSP filer. Jag har hittat och använder http://www.mycgiserver.com/~objectlearn/products/download.jsp för JSP filer och http://www.sysdeo.com/eclipse/tomcatPlugin.html för hela tomcat (J2EE) projektet. Fungerar fint :)
/Viktor
Ett annat enkelt/litet Java IDE Gel Har inte använt Gel själv men han som skapat programmet har gjort några riktigt bra delphi verktyg tidigare.
JDeveloper är väl i grunden Jbuilder om jag inte minns fel.
Nej, du minns inte fel, men du är inte uppdaterad. Tidigare versioner av JDeveloper var baserade på Jbuilder men den nya version 9.0 är inte det.
Jag har provat JDeveloper på några sidor för idrottsklubben och har även MySql på min egna dator. Utvecklar lokalt och Jsp, Servlet och debugging fungerar fint och stabilt. Sedan lyfter jag över allt till webbhotellet.
Felet med JDeveloper är att det är en produkt från Oracle. Nyligen hade de en stor mässa, men chefen Larry var inte där. Han var och lekte med båtarna i Americas Cup.
Fast egentligen är jag en C++ programmerare och klubbens hemsida var tidigare i PHP...
>Nej, du minns inte fel, men du är inte uppdaterad
Tack för uppdateringen