webForumDet fria alternativet

POST från en J2ME application

10 svar · 205 visningar · startad av Viktor

ViktorMedlem sedan aug. 20021 710 inlägg

Hallå!

Efter att ha läst SPiN's inlägg i ett annat forum om J2ME kunde jag inte hålla tassarna borta från det så nu sitter jag och försöker göra något vettigt :)

Jag vill posta användarnamn och password till en servlet på min server och jag har hittat kod som fungerar och som postar en variabel till servleten men hur gör jag för att posta flera? Vad ska jag använda för skilje tecken?

HttpConnection hcon=null;
DataInputStream dis=null;
StringBuffer message=new StringBuffer();
DataOutputStream dos=null;
String requestBody="whattodo=login"; //Här, hur ska jag skicka med fler än 1 variable? Jag vill även ha med username=??? och password=???
try
{
	hcon=(HttpConnection)Connector.open("http://192.168.0.99:8080/f1video/servlet/f1video-micro",Connector.READ_WRITE);
	hcon.setRequestMethod(HttpConnection.POST);
	//hcon.setRequestProperty("Content-Type","multipart/form-data");
	hcon.setRequestProperty("Content-Type","application/x-www-form-urlencoded");
	dos = hcon.openDataOutputStream();
	byte[] byteRequest = requestBody.getBytes();
	dos.write(byteRequest);

dis = new DataInputStream(hcon.openInputStream());
	int ch;
	while((ch=dis.read())!=-1)
	{
		message=message.append((char)ch);
	}
}
catch(IOException e)
{
	//
}
finally
{
	try
	{
		if(hcon!=null)
			hcon.close();
		if(dis!=null)
			dis.close();
	}
	catch(Exception e)
	{
	}
}//end try/finally
return(message.toString());

Hoppas detta är rätt forum, det är både J2EE och Java :)

/Viktor

SPiNMedlem sedan mars 20005 832 inlägg
whattodo=login&username=SPiN&password=dedu

Ta en titt på HTTP-protokollet ( http://www.w3c.org ) - det är ju det som används. :)

Kul att det är fler än jag som sitter och pillar med det här! Jag har inte riktigt kommit igång, men snart så... :D

En fråga bara - Vad utvecklar du mot? CDC? Det är väl inte CLDC, har för mig att HttpConnection inte existerar i de API:et. Vilka enheter?

Jag använder CDC (tror jag, är inte så insatt i hur allt fungerar ännu :)) mot vanliga Java telefoner (via J2ME Wireless Toolkit emulatorn).

Var hittar man info om hur man separera parametrar med post? Jag var inne i RFC'n inatt innan jag postade och kunde inte hitta något och kunde inte hitta något denna gång hellar :(
(din adress är fel, byt com mot org :))

/Viktor

CDC funkar, vad jag vet, inte ännu mot några telefoner. Telefonerna har för lite minne för att kunna hantera CDC. Men jag kan ju ha fel i att HttpConnection inte finns med i det "lilla" API:et. :)

Var hittar man info om hur man separera parametrar med post?

Vet ej, men jag trodde att det skulle stå med i RFC'n. Hursomhelst så ska man göra det med en ampersand ( & ), funkade det inte?

Jo, det fungerar men för framtiden kan det vara bra att kunna hitta info själv :)

/Viktor

Japp, du har så rätt (som vanligt). Det CLDC har ingen "HttpConnection". Men det ska nog gå att lösa på annat sätt :)
Jag tittar du i Settings för mitt J2ME projekt i "J2ME Wireless Toolkit" och där är det valt att det är ett "CLDC-1.0" projekt, men den klagar inte när jag kompilerar, vet du på rak arm hur man kan fixa till så den klagar om man har med kod som inte finns i CLDC 1.0?

/Viktor

Tyvärr har jag inte den blekaste. Som jag sa så har jag inte riktigt hunnit sätta igång, jag har mest läst, studerat och laddat ner saker. Du har kommit längre än jag i det praktiska. :)

Som vanligt, jag går den andra vägen, först programmera och sedan det tråkiga med att läsa och förstå vad det är jag har gjort :)

/Viktor

Så brukar jag också göra, men det blev annorlunda den här gången för att jag först vill formatera om burken innan jag installerar mina Java-tools. Har inte orkat ännu bara. :)

Har du några böcker om ämnet? Var har du hittat din information?

Laddat ner lite PDF'er från Sun och Ericsson. Kod exempel är mest från google :)

/Viktor

Genererad på 401 ms · cache AV · v20260730165559-full.f96bc7eb