mikael_aMedlem sedan mars 2000502 inlägg
Hej,
Jag gjorde nyligen ett program som använder sig av 3 klasser. Person.java + PersonTest.Java + SavitchIn.Java
Detta program gjorde jag på min stationära dator, det fungerar inte längre att köra, dem säger den inte hittar klasserna Person.java och SavitchIn.java. Dessa filer ligger i samma katalog och är kompilerade utan problem, det verkar som om programmet har slutat att läsa in klasser...
kopierar jag dessa 3 filer till min bärbara, så fungerar de. Någon som har något tips på vad jag skall göra? installera om JDK ? kasta ut datorn? vilket jag snart gör :)
PeWMedlem sedan juni 20006 839 inlägg
Hur har du satt classpath?
mikael_aMedlem sedan mars 2000502 inlägg
ViktorMedlem sedan aug. 20021 710 inlägg
I windows 95/98/ME så sätter du classpath i autoexec.bat
SET CLASSPATH=c:\MIN_KATALOG_DÄR_MINA_JAVA_FILER_FINNS;./
Om du har java filer på flera ställen så får du ange flera kataloger, separera dem med ";".
I Windows NT,2000 och XP så sätter du classpath genom att högerklicka på
"My Computer"->"Properties"->"Advanced"->"Enviroment Variables"
när du är inne i "Enviroment Variables" väljer du "New" och som namn anger du "CLASSPATH" och som Value anger du "c:\MIN_KATALOG_DÄR_MINA_JAVA_FILER_FINNS;./".
Om du har java filer på flera ställen så får du ange flera kataloger, separera dem med ";".
Om du använder dig av "package" så ska CLASSPATH peka på din package root (dvs peka på den katalog som ditt package utgår ifrån).
För att ändringar i Autoexec.bat ska gälla måste du starta om datorn, för att ändringar som görs i NT, 2000 och XP ska börja gälla så behöver du starta om din dos prompt.
Hittade även detta: http://www.webforum.nu/showthread.php?s=&threadid=49004
/Viktor