webForumDet fria alternativet

medlems- samt moderatorinloggning till min webchat

1 svar · 248 visningar · startad av jme

jmeMedlem sedan maj 20011 967 inlägg

Hej!

Nu så tänkte jag lägga till moderering itll min chat.
Till det behöver jag någon slags register över alla medlemmer som är moderatorer.

Dvs

när en användare loggar in så ses han/hon som en vanlig användare på chatten. Sedan kan denne logga in som moderator med hjälp av sin användarnamn och lösenord.

Obs, användarnamn är inte samma som nick. Alla användare har ett nick men bara moderatörerna har ett användarnamn.

Servern kontrollerar om användarnamnet samt lösenordet är rätt och tilldelar då denne moderator-status.

Jag tänkte först på att skapa ett regsiter med hjälp av SQL men då måste jag ha en SQL-server igång också. Vilka andra alternativ har jag? Helst så vill jag inte att användarna(moderatörerna främst) på chatten skall behöva ladda ned en massa Java-teknologier förutom Java 2 plug-in.

Jag vill använda mig av de klasser och metoder som finns i J2SE 1.4.

Eller ska jag köra med en textfil som innehåller alla användare som har moderatör status (dvs textfilen innehåller användarnamn och dess lösenord, vilket bör vara krypterat)?

Server kontrollerar om den valdes användarnamn hittas på listan samt om dennes lösenord är rätt.

Idén närliknar det som används på irc för att få op-status på en viss kanal.

Nästa del vore även att man kan registrera sig som användare på chatten och då få tillgång till att spara klientens inställningar på servern. Varje gång man loggar in så har man inställningarna satt så som man vill.

Hur skulle jag kunna implementera detta? Alla registrerade användare har sin egen mapp på servern om bara de kommer åt.

VetgirigMedlem sedan nov. 2000203 inlägg

Du har väl redan idag en server som klienterna skickar dialogen via ?
Då kan du även lägga till lite flera kommandon till servern t.ex. inloggning och hämta/spara inställningar.

På server kan du då spara data i XML,text-filer,SQL eller som vilket du finner enklast.
Om du tänker dig många användare så är oftast en SQL-databas vara enklaste lösningen i långa loppet.

Genererad på 373 ms · cache AV · v20260730165559-full.f96bc7eb