sabbacusMedlem sedan juli 2002630 inlägg Tjipp.
Sitter här och knåpar lite och min kompilator klagar just nu bara över en endaste sak och jag går bet på felet. Jag _tror_ att felet är att jag anropar en metod i en instansierad klass på fel sätt, men då jag är nybörjare har jag ingen aning egentlgien. Lite hjälp vore önskvärt.
Kod:
long total_days=0;
// year, month, day är integer
// Instansierar nytt kalenderobjekt
Calendar calendar = new GregorianCalendar(year, month, day);
// Instansierar ett objekt, tror jag iaf
Calendar old_date_calendar = new MyCalendar();
// days_since är en funktion i MyCalendar som returnerar en long
total_days = old_date_calendar.days_since(calendar);
Felet kompilatorn ger mig är "cannot resolve symbol" på days_since. Detta är dock inte det egentlige felet då klassen MyCalendar är prövad och fungerande kod.
Jag anser att felet ligger antignen i
- instansieringen av old_date_calendar, alternativt
- old_date_calendar...
Gissningsvis är detta värsta nybörjarfelet men då det är mitt första objektorienterade program så... ja :-)
Lite hjälp vore önskvärt.
/Magnus
ViktorMedlem sedan aug. 20021 752 inlägg Jag antar att MyCalendar() ärver av Calendar (eller implementerar Calendar), eller?
Här skapar du en ny instans av klassen MyCalendar och konverterar den direkt till klassen Calendar, och klassen Calendar har ingen medlems funktion som heter "days_since()".
För att det ska fungera behöver du arbeta med ett MyCalendar objekt och inte Calendar.
MyCalendar old_date_calendar=new MyCalendar();
ellse kanske (lite osäker om detta fungerar)
total_days = ((MyCalendar)old_date_calendar).days_since(calendar);
dvs här konverterar du tillbaka objektet till att vara ett objekt av typen MyCalendar, och får därigenom tillgång till funktionen days_since.
/Viktor
sabbacusMedlem sedan juli 2002630 inlägg Tjipp
Jag ändrade 'Calendar' i
till 'MyCalendar' vilket således blidde
MyCalendar old_date_calendar=new MyCalendar();
Och då funkade hela programmet hur bra som helst. Och nu när jag vet vad jag gjort för fel så skäms jag nästan lite :-)
Tackar!