webForumDet fria alternativet

IIS

16 svar · 721 visningar · startad av renholm

renholmMedlem sedan apr. 20012 048 inlägg

Funderar på att kika lite på J2EE för att se om det är något att ha :) Lämnar en rapport om det senare.

Men går det att köra J2EE på IIS? Har ingen linux burk just nu och vill testa lite. Och har inte heller någon lust att ladda ner extra webservrar.

ViktorMedlem sedan aug. 20021 710 inlägg

Du kan inte köra J2EE i IIS. Ladda ner Tomcat, det ända du behöver göra för att få det att fungerar är att zippa upp i en katalog, gå till bin katalogen och dubbelklicka på "startup.bat", sen finns servern på port 8080.
Självklart måste du ha Java installerat på datorn först.

/Viktor

Ok, för poängen var att slippa öppna fler portar i Routern. Men kan testa lokalt först med Tomcat.

Jörgen HPMedlem sedan feb. 20012 179 inlägg

Du kan ju köra Resin och IIS. :)

http://www.caucho.com/resin/ref/cse-iis.xtp

(Har dock inte testat det själv)

tack ska kika på det...

LimeMedlem sedan sep. 2001837 inlägg

Du behöver inte öppna fler portar.. Släng IIS och använd en "riktig" server isället.
:-)

/Lime

psMedlem sedan juni 2000807 inlägg

Jag kör http://www.orionserver.com den funkar bra. Den ersätter lätt en vanlig webserver. Du kan tex köra PHP genom orion utan några som helst problem.

PeWMedlem sedan juni 20006 839 inlägg

Då brakar jag in med en följdfråga eftersom jag oxå sökt efter alternativ till IIS:
- Vilka servrar lirar på XP? (apache,tomcat?, orion?)

SimonGMedlem sedan maj 2000437 inlägg

PeW:

Orion funkar på alla OS som har jdk 1.3.x eller senare :)))

Tomcat fungerar också bra i XP.

/Viktor

LimeMedlem sedan sep. 2001837 inlägg

Tomcat är inget alternativ egentligen. Den är mer till för att användas som utvecklingsserver. Men det är den bra på å andra sidan.

Orion eller Apache. IIS+Resin funkar också, om man nu måste ha pyttemjuk...

/Lime

Sorry, trode han frågade efter en Java server :)
Tomcat är bara om du ska utveckla J2EE program.

/Viktor

Lime skrev:

Du behöver inte öppna fler portar.. Släng IIS och använd en "riktig" server isället.
:-)

ps skrev:

Jag kör http://www.orionserver.com den funkar bra. Den ersätter lätt en vanlig webserver. Du kan tex köra PHP genom orion utan några som helst problem.

Självklart finns det en anledning till att jag använder IIS, .NET!
Om någon kan hitta ett sätt att köra .NET på apache (sägs att det kommer kunna gå i framtiden(?!)) så är jag öppen för det.

Just nu skulle jag behöva en trevlig ISAPI dll som man kan plugga in och köra utan att behöva ha en massa andra program igång (resin).

Och apropå "riktigheten" i IIS så funkar den utmärkt, om folk tänker på Code Red och Nimda virusen när de hör IIS beror på klantiga admins som inte installerade patcharna som fanns långt innan.

SimonGMedlem sedan maj 2000437 inlägg

renholm;

lite ot men. Framför allt dom som inte följer checklisten, där det bland annat rekomenderades att man tog bort printer objektetn osv.

renholm, du kan kör både Tomcat och Orion (och alla andra j2ee servrar?) samtidigt som du kör IIS utan att de stör varandra.

/Viktor

PeWMedlem sedan juni 20006 839 inlägg

Sorry, trode han frågade efter en Java server

Jag frågade efter ett vettigt alternativ till IIS under XP. Visserligen har jag andra burkar med apache på, men blev lite smått irreterad över att det verkar vara begränsingar på alternativen när det gäller XP. (apache går INTE, utan SP1). Vill inte sitta låst vid en burk när jag utvecklar i JSP & PHP. Därav min fråga ;)

Viktor skrev:

renholm, du kan kör både Tomcat och Orion (och alla andra j2ee servrar?) samtidigt som du kör IIS utan att de stör varandra.

/Viktor

Ja det är klart, men som jag sa tidigare så hade jag ingen lust att öppna en massa portar i routern, inte för att det är jobbigt men jag kör hellre på samma port men med olika subdomäner.

Genererad på 363 ms · cache AV · v20260730165559-full.f96bc7eb