BrimbaMedlem sedan dec. 19995 875 inlägg Hej!
Är det någon som har några exempel eller länktips där det står hur man skriver ett program för att exempelvis göra en chatt på Internet?
Det jag vill uppnå är helt enkelt är att två datorer skall kunna ansluta till samma program och jobba mot varandra. Exempelvis i ett onlinespel eller chatt.
Tips?
ViktorMedlem sedan aug. 20021 752 inlägg Hej!
Ta en titt på java.io. Jag gjorde som så att jag byggde en serverdel och en klientdel som kommunicera med varandra genom sockets.
En poolare har lagt upp mycket enkel inledning på hur man kan använda java.io till detta endamål:
http://www.efd.lth.se/~d97ji/java/
mvh Jörgen HP
SPiNMedlem sedan mars 20007 896 inlägg Eller ännu hellre, ta en titt på java.nio ( Nytt från Java1.4 ). De har en massa nya trevliga funktioner som kan komma till nytta, och programmen sägs jobba mycket bättre med NIO.
Jag vet nu inte hur frågeställaren tänkt sig sitt onlinespel eller sin chatt. Men är det tänkt som en applet, då gillar förmodligen inte webbläsaren java 1.4. :)
SPiNMedlem sedan mars 20007 896 inlägg Är det en allmän chatt så blir det ju som du säger problem, men är det en chatt där man "har koll" på användarna så kan man ju alltid be dem att tanka ner den senaste JRE:en, jag har för mig att den påverkar den inbyggda JRE:en i IE. ( Mozilla påverkar den ivf )
SPiNMedlem sedan mars 20007 896 inlägg