QuazzoMedlem sedan juli 2001324 inlägg Hej !
Har problem att få min MySql -connector att fungera...tror inte att jag installerat paketet på rätt sätt...har laddat ner zip-filen men sedan är det stop...
Hittar följande i Readme filen
Put mysql-connector-j-2.0.14-bin.jar in your classpath, either by adding the FULL path to it to your CLASSPATH enviornment variable, or putting it in $JAVA_HOME/jre/lib/ext.
Men när jag lägger mysql-connector-j-2.0.14-bin.jar $JAVA_HOME/jre/lib/ext. så vill det trots allt inte funka...förmodligen jag som är dålig på att läsa men testar mig fram under tiden... någon som har bra tips på hur jag går vidare ?
ViktorMedlem sedan aug. 20021 752 inlägg Har du provat att lägga den i din classpath? Det brukar alltid fungera bäst tycker jag. Har inte haft några problem när jag gör så.
Om du kör Tomcat så kan du lägga den i "%CATALINA_HOME%\common\lib", då fungerar det också bra (för mig) och då behöver man inte lägga den i sin classpath (såvida man inte vill använda den utanför Tomcat också).
/Viktor
QuazzoMedlem sedan juli 2001324 inlägg Tack ska testa detta...
jag vet dock inte om jag fattat rätt..men det räcker att kopiera filen mysql-connector-java-2.0.14-bin till den mapp du angav och sedan starta om Tomcat...eller är det några mer filer som ska med ?
ViktorMedlem sedan aug. 20021 752 inlägg Du ska inte behöva göra mer än så :)
/Viktor
QuazzoMedlem sedan juli 2001324 inlägg Hmm...då är det väl något fel i min enkla exempelkod som jag fixade ihop lite snabbt...
<%
Class.forName("org.gjt.mm.mysql.Driver").newInstance();
java.sql.Connection conn;
conn = java.sql.DriverManager.getConnection(
"jdbc:mysql://localhost/adressbok?user=root&password=");
java.sql.Statement s = conn.createStatement();
java.sql.ResultSet rs = s.executeQuery("select strEname, strFname from tbl_contacts");
while(rs.next()) {
out.println(rs.getString("strEname") + " = "
+ rs.getString("strFname") + "<BR>");
}
%>
Får en himla massa felmess när jag kör denna kod....
Finns det ngt enkelt sätt att kolla så mysql -connectorn fungerar ?
ViktorMedlem sedan aug. 20021 752 inlägg Jag vet inte om det är fel att skriva som du skrev men såhär skulle jag skriva
conn = java.sql.DriverManager.getConnection("jdbc:mysql://localhost/adressbok","root","");
getConnection() tar 3 parametrar, dbURL, dbUser och dbPassword.
Prova om det går bättre.
/Viktor
QuazzoMedlem sedan juli 2001324 inlägg Nix...det ville sig inte...får cirka 200 undantag och det börjar med:
javax.servlet.ServletException: org.gjt.mm.mysql.Driver
at org.apache.jasper.runtime.PageContextImpl.handlePageException(PageContextImpl.java:471)
at org.apache.jsp.test$jsp._jspService(test$jsp.java:75)
at org.apache.jasper.runtime.HttpJspBase.service(HttpJspBase.java:107)
at javax.servlet.http.HttpServlet.service(HttpServlet.java:853)
at org.apache.jasper.servlet.JspServlet$JspServletWrapper.service(JspServlet.java:201)
at org.apache.jasper.servlet.JspServlet.serviceJspFile(JspServlet.java:381)
at org.apache.jasper.servlet.JspServlet.service(JspServlet.java:473)
at javax.servlet.http.HttpServlet.service(HttpServlet.java:853)
Med detta kanske man lättare kan tyda vad som är fel ?
QuazzoMedlem sedan juli 2001324 inlägg Fick det att funka till slut...
(Gjorde det som man borde ha gjort från början: starta om datorn ! ;) )